18 december 2013

Fortsätter tro på Skanska och Alfa Laval

Byggbolaget Skanska presenterar den ena storordern efter den andra, både i Sverige och utomlands, det händer dock inte så mycket med aktiekursen på nyheterna.

Det gäller naturligtvis att visa resultat också, oavsett orderantal, men med bättre konjunktur och ökade infrastruktursatsningar tror jag Skanska kommer att fortsätta gynnas.

Förhoppningsvis ska det göra avtryck i aktiekursen nästa år, dock tror jag inte på någon kursrusning utan ser det som ett stabilt bolag med bra ledning, ett extra plus är hög direktavkastning.

Ett annat bolag jag har i portföljen är Alfa Laval, även här har flera stora order presenterats under året, som också har belönats med högre aktiekurs sett över året.

Det har dock inte hänt så mycket med kursen under december då bolaget presenterat flera stororder, förhoppningsvis ska det avspegla sig i kursen under nästa år.

Jag tror som ni hör på fortsatt börsuppgång, om än i makligare takt och med tillhörande rekyler. Sen kan alltid något oförutsett inträffa som får börserna på fall, hoten finns kvar i Europa, budgetproblemen i USA och det är oroligt i flera hörn i världen.

Hot finns alltid och så har det alltid varit, men just nu syns förbättringar i konjunkturen och jag tror på ett bra börsår 2014.

Julen närmar sig och snart lägger jag börsen åt sidan, det är ju mycket som ska hinnas med. I helgen bakade jag lussebullar och idag är det dags att grava laxen.

Inga kommentarer: