9 december 2013

Ser över ppm-fonderna

I dagarna har nya ppm-pengar satts in på premiepensionskontot, ett bra tillfälle att se över ppm-sparandet. I nuläget är jag nöjd med de fonder jag har, de visar alla på en fin uppgång och jag ser ingen anledning att byta.

Jag bytte fonder senast i februari, jag plockade då bort Rysslandsfonden och Skagen Kon-Tiki som halkat efter, dock har de genom åren givit en bra avkastning.

Nu har jag endast tre ppm-fonder med jämn fördelning, Didner & Gerge Aktiefond Sverige, Avanza Zero och Skagen Global. De två förstnämnda Sverigefonder och Skagen Global som det hörs på namnet som placerar över hela världen.

Alla fonder har som sagt visat bra uppgång i år, givetvis ingen garanti för att uppgången kommer att fortsätta, det är sällan samma fonder toppar listorna år efter år, svackor kommer förr eller senare.

Didner & Gerge byter förvaltare efter nyår, grundarna träder tillbaka men kommer fortfarande att agera bollplank och finnas med i bakgrunden.

Jag känner mig inte speciellt orolig, jag tror att placeringsstrategin kommer att vara densamma som tidigare, men det kan förstås vara bra att hålla ett extra öga på fonden, sen får tiden utvisa hur de nya förvaltarna lyckas.

Ap7Såfa är annars den ppm-fond som ligger i topp. Fonden som är försedd med hävstång har gått utmärkt den senaste tiden, hävstången ger en extra skjuts. I sämre tider får man dock räkna med motsatt verkan om inte hävstången justeras.

Det är viktigt att förstå konsekvenserna av en hävstång, jag tror dessvärre att det är många icke-väljare som inte är medvetna om riskerna, men det är mycket möjligt att det över tid jämnar ut sig.

I helgen har vi smakat på årets första glögg hos goda vänner och fortsatt med garderobsmonteringen, det ska bli skönt när ordningen här hemma är återställd.

2 kommentarer:

mojo sa...

Ojdå ingen gardering med nån form av ränteplacering för din del.
Visst är PPM-valet viktigt i synnerhet för de unga men för oss "gamlingar" inte till så stor del.
Förmodar att du "tar ut svängarna" i det valet i o m att det är en så liten del - annars är väl rekommendationen att ta in mer ränteplaceringar ju äldre vi blir ?
Såfan har väl 50/50 först vid 75 års ålder - men det tycks vara ett extremt chans/risktagande.
eller vad tycker du ?

finansmamman sa...

Hej, ja du har rätt, för mig är ppm en liten del av pensionen, jag avstår gardering i nuläget.

Såfan har ju gett bra avkastning, men jag är osäker på hur den klarar sig vid en börsnedgång. Under ett par år vid nedgång ex 2008, sjönk Såfan mer än genomsnittet.
Jag skulle nog hellre placera pengarna i en billig indexfond istället.