11 december 2013

Köper fler Elekta

Flera bolag har börsnoterats eller är på väg till börsen, Platzer, Sanitec och Candyking är några, inget av bolagen har fångat mitt intresse och jag har avstått från att teckna. 

Men jag välkomnar nya bolag till börsen och hoppas att den så kallade noteringstorkan är över.

Istället har jag köpt fler aktier i Elekta, kursen har backat en del sen rapporten som inte motsvarade analytikernas förväntningar. Men orderingången ser bra ut och jag ser kursnedgången som ett bra tillfälle att öka på innehavet i bolaget.

Jag lägger in Elekta i min långsiktiga portfölj, jag förväntar mig inga omedelbara kurslyft.

Börs-SM har fått sin segrare, Marcus Lundell som lyckats med bedriften att vinna två gånger, fantastiskt. Stort grattis! På Aktiespararnas sida delar han med sig av 5 tips som kan leda till en framtida vinst i Börs-SM.

För mig gick det inget vidare i tävlingen, mina turn-around aktier har inte hunnit vända ännu, det tror jag fortfarande att de gör, men det tar längre tid än jag trodde. Ska jag vara med nästa år får taktiken ändras, men jag har lite svårt för att tänka så kortsiktigt.

Igår tittade jag på Nobelfestligheterna, vilka fantastiska upptäckter som belönas, ibland har jag visserligen lite svårt att förstås när det gäller kemi och fysik trots att tv gör sitt bästa för att förklara. 

På fredag får Uppsala besök av sex nobelpristagare som håller öppna föreläsningar, jag har tänkt lyssna till ekonomipristagaren Lars Peter Hansen, ett ämne som ligger mig närmare. I år kommer föreläsningarna att kunna följas direkt på webben, jag återkommer med länk.

8 kommentarer:

Tore Johansson sa...

Elekta är nog bra men om man tror på Elekta måste man tro ännu mer på C-rad som är starkt kopplad till bla Elekta. Hävstången mot Elekta borde vara stor enligt Mej.
Tore

Anonym sa...

Hej,

Liksom du har även jag Ellen. Jag har både trott och hoppats på dem men har börjat tveka om de faktiskt kommer kunna leverera som en långsiktig investering.

Vad är din syn på Ellen Idag?

Tack på förhand!

Vänliga hälsningar

Johan Claesson

Utdelningsbyggaren sa...

Varför gör du Elektaköpet när den är mitt i en lång rak nedåttrend sen augusti och vi har en börs på väg rakt nedåt? Jag vet att du är långsiktig men vore det inte bra att vänta tills aktien eller börsen vänder upp åtminstone? :-)

MVH

finansmamman sa...

Hej,
Till Tore,
Jag har inte studerat C-Rad närmare ännu.

Till Johan,
Ellens senaste rapport var en besvikelse. Bolaget har skrivit avtal med många marknader, räknat på att det tar mellan 1-2 år att få ut produkterna bör det under nästa år visa sig i försäljningen. Jag avvaktar till dess, har försäljningen inte tagit fart under 2014 är det nog dags för en omprövning av investeringen.

finansmamman sa...

Till Trendjakt,
Jag är inte så säker som du att börsen är på väg rakt ned.Det är alltid svårt att pricka botten, men det går att snitta ner priset med köp vid olika tidspunkter.

Utdelningsbyggaren sa...

Nej det har du rätt i att det är svårt att pricka botten. Med börsen på väg ner menade jag mer denna rekylen som vi är i och fortfarande pekar nedåt. På längre sikt än rekylen tror jag också att börsen fortsätter sin långa uppåttrend sen 2009 nu när konjunkturen stimuleras med låga räntor osv.

Börsen har dock inte varit såhär långt under MA100 sen junidippen så det blir intressant att se om vi ska en bit ner under MA200 som i juni eller när denna djupare rekyl är avklarad.

Trevlig helg!

Frida sa...

Hej! Jag har precis börjat läsa din blogg, och den är verkligen superbra så tack för det!
Dock har jag en liten fråga. Jag har idag en del sparpengar, varav den största delen ligger i fasträntekonton just nu. Eftersom räntan på dom kontona är ganska dålig, undrar jag om du har nåt bättre förslag? Banken verkar inte riktigt vilja hjälpa mig då dom tycker att pengarna sitter bra där dom är.
Jag är 21 år och studerande, så kan inte riskera för mycket så att säga. Tror du det finns nån lösning med aktier/fonder eller kanske ett ISK som skulle passa mig?
Tack på förhand!

finansmamman sa...

Till Trendjakt,
Jag förstår vad du menar. Vi får hoppas på ett bra kommande börsår.

Till Frida,
Roligt att du hittat till min blogg.
Angående dina sparpengar beror det på hur din tidshorisont ser ut. Behöver du pengarna inom en snar framtid sitter pengarna bra på ett fasträntekonto. Men titta runt på olika banker, det kan skilja en hel del i ränta, men se till att det finns insättningsgaranti.
Har du en längre tidshorisont kan du börja spara på ett Investeringssparkonto, ISK, i aktier eller fonder, dock svänger börsen, går ner ibland, det måste du ha med i beräkningen, men på lång sikt brukar det löna sig att spara i värdepapper.