28 februari 2014

Nöjd med utdelningstillväxten

Nu har alla mina bolag rapporterat och lämnat förslag på utdelning. De flesta av bolagen har höjt utdelningen något, största ökningen står Hexpol för och även ökningen av börskursen heter duga. Investor och Beijer Alma höjer med en krona och DGC med 50 procent, från 3,00 kronor till 4,50 kronor.

DGC har för övrigt gjort ett lyft den senaste veckan, ett nytt avtal med Tele2 ger DGC rätt att använda Tele2:s nät för mobila data- och teletjänster. Avtalet gör säkert sitt till att dra kursen.

Några bolag har oförändrad utdelning däribland Avanza och Ratos, ingen dålig utdelning i sig. Sen har jag bolag som inte delar ut alls, där hoppas jag på en bra utveckling av börskursen i stället, till exempel i Studsvik.

Det är sällan så kallade kryddor lämnar utdelning, men lilla Fortnox lämnade utdelning för första gången förra året med 10 öre, i år höjer bolaget till 12 öre.

Fortnox kan jag snart plocka bort från kryddlistan, bolaget känns etablerat och moget nu och fortsätter att visa fin tillväxt. För helåret 2013 ökade nettoomsättningen med 43 procent och rörelseresultatet med 52 procent, inte illa.

Det sista och fjärde kvartalet visar dock på något lägre tillväxttakt, förklaring är att Fortnox arbetar med att ta fram en ny teknisk plattform, utökad personalstyrka kostar och en del byråkunder avvaktar med att flytta över kunder tills plattformen är lanserad.

När plattformen väl är på plats räknar bolaget med att tillväxttakten ökar igen, men konkurrensen hårdnar och jag är inte riktigt säker på att Fortnox kan hålla samma fina tillväxttakt.

Men med tanke på att endast cirka 25 procent av tänkbara kunder gått över till molntjänst, så finns det en hel del kunder kvar att bearbeta. Potential finnes med andra ord.

Ja, nu gled jag ifrån ämnet utdelningar. När jag räknat ihop kommande utdelningar visar det på en ökning runt 15 procent, med hänsyn till den konjunktur vi befunnit oss i känner jag mig nöjd.

Trevligt Helg!

5 kommentarer:

Sven-Olof Svensson sa...

Morrn morrn Finansmamman!

Jag läser med stort intresse din sida varje dag sedan ett år tillbaka. Du har mycket kloka synpunkter på aktieaffärer. Jag har ungefär samma strategi som Du har. Satsar på stabila bolag med god utdelning plus några "kryddor".
Men jag är lite förvånad över att Du aldrig nämnt Eniro. Jag började köpa i början av 2012 och handlade sedan etappvis under nedgången. Som billigast kostade den knappt 8 kr. Jag har nu ett stort innehav med snittkursen 11 kr. Har alltid trott på företaget emedan Lars-Johan Jarnheimer, f.d. Vd för Tele2, är styrelseordförande sedan några år tillbaka. Det är en klok karl och han köpt många aktier i bolaget.
Under 2013 ökade aktien med 350%.
Just nu står den i drygt 65 kr.
Mer än 30% i år.

Emil sa...

Hej! Det vore intressant att höra dina funderingar om hur du tycker man kan spara till sina barn. Har nyligen börjat följa din blogg så vet inte om du redan nämnt detta område. Jag ska även själv ha barn till sommaren:) mvh Emil

finansmamman sa...

Hej Sven-Olof,
Vad roligt att du hittat till min blogg och finner den intressant.
Nej, Eniro har jag missat, lite synd. Bolaget har ju gjort en fin turn-around som du dragit nytta av och Lars-Johan Jarnheimer är som du säger en klok man. Grattis till fin uppgång!

Till Emil,
Jag ska ta upp barnsparande i ett inlägg framöver, här är ett tidigare inlägg du kan läsa:
http://finansmamman.blogspot.se/2009/10/sa-har-sparar-vi-till-barnen.html

Anonym sa...

Har inte Eniro väldigt stora skulder fortfarande? Känns som väldigt hög risk, Överhuvudtaget börjar mycket se väldigt dyrt ut på börsen. Jag gör inte så många investeringar inom mindre företag nu. Idag är jag intresserad av MTG som jag tror är på väg tillbaka. Mediabolag som detta tror jag också på sikt kommer att kunna konkurrera mer med Netflix som har varit pionjärer inom sitt område. Men jag väntar in rätt köptillfälle då jag tror att vi får en nedgång på börsen väldigt snart. Ett företag jag köper i redan nu är Atrium Ljungberg. Mycket på grund av värderingen

finansmamman sa...

Hej, ja, många bolag börjar få en hög värdering. Oron i Ukraina startar rekylen, nog klokt att invänta bättre köpläge.