30 maj 2014

Placerar inte efter talesätt


Så här i slutet av börsmånaden maj börjar det gamla engelska talesättet dyka upp, "Sell in May and go away", det finns även en svensk variant, men den säger "köp till sillen, sälj till kräftorna". Stick i stäv alltså och smått förvirrande.

Att basera mina placeringar efter talesätt är för mig helt främmande, visserligen finns en del statistik som kan stötta några talesätt, men den säger inget om kommande år.

Med en långsiktig placeringsstrategi behöver jag heller inte ta hänsyn till eventuella säsongseffekter, jag ligger kvar i mina placeringar. För den kortsiktige kan säsongseffekter ha betydelse, men vilket talesätt ska placeraren luta sig emot, de går ju stick i stäv?

Nej, då är det bättre att äta sill och kräftor, det är ju gott, istället för att bygga sin aktieportfölj på talesätt. Det är alltid svårt att veta när det är rätt köptillfälle, en bra idé är att köpa aktier lite då och då för att på så sätt sprida risken.

En del aktier kan följa ett säsongsmönster, till exempel Skistar, som brukar vara bra att köpa under sommaren för att sedan ta del av uppgång och utdelning under vintern. Det har varit ett ganska säkert kort, men även här finns år då mönstret inte slagit in. Återigen, den långsiktiga behöver inte fundera över säsongseffekten.

Det är alltså svårt att förlita sig på statistik och talesätt, det är många andra faktorer som spelar in. Sen är det naturligtvis upp till var en vad man baserar sina investeringsbeslut på och vilken placeringsstrategi man trivs bäst med.

Snart helg igen, vi hade tänkt åka till stugan, men vädret lockar inte, istället har jag fastnat framför tv:n och Franska Öppna i tennis. Fin underhållning förutsatt att man gillar tennis förstås.

Trevlig Helg!

3 kommentarer:

Svante1 sa...

Ja, nu börjar jag känna oro över börsutvecklingen...och för första gången tror jag att "sell in May and stay away" får gälla för mig.. (fram till hösten i alla fall)

Anonym sa...

Jag tror att aktier inom energi kan gå bra ett tag till. Dels är det real tillgångar ifall inflationen tar fart och dels kan det ju fortfarande hända en del vad gäller gasleveranserna till Ukraina. Annars tycker jag som du att värderingarna är höga generellt på aktiemarknaden. Men oftast fokuseras det allför mycket på p/e tal. Det upprättas listor både här och där på det. Man bör göra sin egen analys, för det finns så mycket annat att titta på. T.ex. soliditet, marginaler etc.

finansmamman sa...

Hej,
Till Svante,
Ja, det är svårt att sia om börsutvecklingen framöver.

Till Anonym,
Håller med om att det är bättre med egen analys än förlita sig på olika listor.