28 april 2009

Rapporterna strömmar in

I morse kom Q-Med med en stark kvartalsrapport som visade sig vara över förväntan, vinst före skatt 60 miljoner kronor jämfört med analytikernas förväntade 23 miljoner. Omsättningen blev 339 miljoner kronor, förväntat 297 miljoner kronor.

Jag är glad att Q-Med finns kvar på börsen, aktien kommer säkert att finnas på vinnarlistan idag och även framöver, just nu upp 12 procent.

En annan som rapporterar idag är Intrum Justitia. Vinsten blev något sämre än väntat, före skatt 130 miljoner kronor, väntat 138 miljoner.

Det här är en aktie jag känner mig lite osäker på, jag sålde hälften av innehavet för en tid sedan men det lutar nog åt att jag säljer resterande aktier.

Som jag skrev tidigare har jag lite svårt att få grepp om Intrum, bolaget är omgärdat av mycket trassel och sen är det nog så att jag har svårt att finna verksamheten intressant.

Visserligen ser vinstprognosen bra ut och bolaget borde vara relativt konjunkturokänsligt, men nej, jag låter pengarna jobba i något annat bolag.

Efter den långa uppgången på börsen tror jag det är dags för en nedgång. Det är lite skakigt igen med influensaoro och förnyad oro för att de amerikanska bankerna ska behöva mer kapital.

Inga kommentarer: