21 januari 2013

Nätmäklarna tar fart

Det verkar som riskaptiten har kommit tillbaka, kapital strömmar åter till aktier och fonder och nätmäklarna rapporterar ökad aktivitet. Det kan därför vara värt att titta närmare på de båda nätmäklarna Avanza och Nordnet. Ökade handelsvolymer gynnar båda bolagen.

Avanza har redan rapporterat och gått upp en del de senaste dagarna, men jag tror att uppgången kan fortsätta. Aktien har varit i en svacka en längre tid, så det finns en del att hämta.

Ytterligare en faktor talar för småbolagen, de har inte riktigt hängt med i fjolårets börsuppgång. De stora bolagen har gått upp en hel del och det är möjligt att fokus flyttas till småbolagen, så brukar mönstret se ut.

Det kan alltså vara idé att syna smålistorna, där finns gott om aktier som legat still, därmed inte sagt att alla är vinnare. Själv väntar jag på uppgång i till exempel Proact, Intrum Justitia, Bure och en rad fastighetsbolag.

Sivers IMA som jag nämnt tidigare byter lista till Aktietorget den 4 februari, samtidigt genomförs en nyemission, igen. Ett ganska vanligt mönster när det gäller de minsta bolagen, det gäller att vara beredd på nyemissioner.

Själv har jag inga aktier i bolaget, däremot min man. Jag följer dock bolaget med intresse, deras produkter ligger i tiden. Maken kommer att delta i nyemissionen. Spännande men riskfyllt bolag, läs gärna tidigare inlägg.

Det blev ingen resa till stugan i helgen, det kändes lite väl kallt att skotta sig fram i snön i 20-gradig kyla, det får bli en annan helg. Istället tog vi en långtur på skidor här hemma och smidde planer inför nästa renoveringsprojekt. Köket står på tur.

Inga kommentarer: