15 januari 2013

Sundare lånekultur efterlyses, skärp amorteringskraven

Riksbankschefen Stefan Ingves höjer rösten, sätter press på bankerna och kräver amortering på bolånen. Det kan jag förstå, lite händer när det gäller bolånen, visserligen har SEB skärpt kraven på sina kunder, men det räcker inte.

En sundare lånekultur efterlyses. Förhoppningsvis leder Stefan Ingves hot om reglering till att bankerna själva skärper kraven på amortering, något som de flesta hittills varit ointresserade av, även om det  gagnar kunden i längden.

Sundare luft i Kina efterlyses också. Det tycks bli allt tätare mellan rekordnivåerna av luftföroreningar, här krävs verkligen krafttag av regeringen.

Befolkningen kommer knappast finna sig i att leva i den dåliga luften i längden, det finns stor risk för social oro i Kina, inte bara när det gäller luftföroreningar utan även i steg mot demokratisering.

På Skagenkonferensen pekade även ekonomiexperterna på riskerna i östra Asien, någon ansåg de underskattade. Med nytt ledarskap i Kina och Japan är framtiden ett oskrivet blad, men konflikten mellan de både länderna kan snabbt ta fart igen.

Nej, nu blev det mycket negativt. Istället glädjer jag mig över att Nokia passerat 30 kronor idag, fler köprekommendationer med höjda riktkurser hjälper till. Jag behåller mina aktier tills vidare.

Nu finns alla föreläsningar från Skagenkonferensen utlagda på hemsidan för den intresserade.

Inga kommentarer: