24 januari 2013

Tror på börsuppgång, köper Xact Bull

Brittiske premiärministern David Cameron sticker ut hakan genom sitt tal där han ifrågasätter Englands fortsatta medlemsskap i EU. Jag tror att hans tal kommer att vara en hämsko för utvecklingen av brittisk industri och handel framöver.

Många var vi som väntade på Nokias rapport idag, i och för sig var en del redan känt, men slopad utdelning och en eventuell nyemission var nyheter. Jag har inte hunnit läsa rapporten ännu, men det ska bli.

Säkert en del vinsthemtagningar idag, hur kursen kommer att utveckla sig är omöjligt att förutspå, det går fort i branschen. Men trots allt ser det ljusare ut för Nokia idag än vid samma tid förra året, jag behåller mina aktier tills vidare.

Gruvaktier är något jag hållit mig ifrån, jag har svårt att förstå varför de lockar så mycket, jag tänker mest på de mindre bolagen. Det är väldigt snabba kast och bolagen är ofta omgärdade av diverse problem.

Extra problemtyngda är gruvbolag under uppstart, de är mycket kostnadskrävande. Idag är det Northland Resources som har slut på pengar.

Jag förstår heller inte hur ledningen i Bure resonerade när de gick in i högriskprojektet Nordic Mines. De blev heller inte långvariga där, jag vet inte varför, men kanske hade ledningen gjort sin hemläxa dåligt.

Men visst är det en spännande bransch bara man är medveten om riskerna.

Börsen känns positiv, jag har investerat i en Xact Bull 2 och hoppas på fortsatt uppgång.

Nu är det dags för soffan och Antikrundan. 

9 kommentarer:

Anonym sa...

Varför Xact Bull/Bear istället för RBS Minifutures?
Låter ju som du vill ligga långsiktigt i bull.
Kostar ju pengar att ligga i Bull över natten.

SparaKlokt sa...

Xact Bull 2 känns bra. Jag hoppas också på en börsuppgång men håller mig utanför sånt. Enbart aktier för min del.

Anonym sa...

Halloj !
Jag undra om de aktier du har under "Valda delar av min portfölj" och "Kryddor" är samma hela tiden eller om du köper och säljer dem utan att ändra i kolumnen ? Någon gång har du ju ändrat om totalt över en natt. Hur många aktier har du nu ? Skojigt att jämnföra lite grann.
Ha det toppen och trevlig helg på dig !

Anonym sa...

Hej FM.

Jag undrar lite hur du ser på Fortum, närmaste tiden men även över en lite längre period?

Mvh KB

finansmamman sa...

Till Anonym,
Jag varierar mellan Xact och futures. Säljer när det känns lämpligt.

Till SparaKlokt,
Det låter klokt.

Till Anonym,
Jag äger aktierna som finns i kolumnen, ibland byter jag aktier i kolumnen, jag har en lång lista. Men jag äger fortfarande aktierna jag plockat bort, om jag inte skrivit annat.

Till KB,
Svårt att säga. Hoppas på bättre lönsamhet med sparprogrammet, men det kan ta tid. Jag tror inte på någon snabb kursåterhämtning, men jag kan förstås ha fel.

Unknown sa...

NE i Nokia? Med den kassan och med positivt kassaflöde sista kvartalet?
Det har inte jag hört nånting om. Vart läste du det?

/Snåljåpen

finansmamman sa...

Hej Olle,
Företagsledningen kommer att begära mandat på bolagsstämman om att kunna genomföra en nyemission. Bidrog säkert tillkursnedgången.

Unknown sa...

Sa de någonting om vad pengarna ska användas till? Det är ju inte direkt tomt i kassan..

finansmamman sa...

Nej, men ledningen vill förmodligen ha friheten att göra en nyemission om det skulle behövas.