8 november 2013

Nyemissionerna duggar tätt

Nyemissionerna duggar tätt, det närmar sig ett rekordår, många bolag stärker kassan när börs och riskaptit är på topp, det gäller att passa på så länge tiderna är goda.

Ibland är emissionerna riktade mot nya ägare och befintliga aktieägare ställs utanför, på gott och ont. Det blir en utspädning av aktierna, samtidigt som bolaget får snabb tillgång till nya pengar och förhoppningsvis också nya starka ägare.

Varför gör bolaget en nyemission? Det är viktigt att ta reda på, har bolaget återkommande problem och är på väg att gå under eller mår bolaget bra, men behöver finansiering till kommande förvärv, det är stor skillnad.

Sen måste man förstås tro på bolaget och dess affärsidé. Gör man inte det är det bättre att sälja aktierna. Många gånger kan det också vara bättre att vänta ut emissionen och gå in i ett senare skede, men ibland kan en emission ge ett gyllene tillfälle att komma in i bolaget till bra pris.

Det finna alltså inga generella regler, en nyemission måste bedömas från fall till fall.

Viktigast är ändå att göra något vid nyemissionen, teckna sig för aktier, sälja teckningsrätterna eller helt enkelt sälja aktierna.

Just nu har jag inga nyemissioner att ta ställning till, men jag misstänker att det kan dyka upp en och annan, framför allt i mina så kallade kryddor.

Ett av mina nya innehav har rapporterat, Cavotec. Bolaget rapporterar ökad vinst, efter skatt 2,9 miljoner euro för det tredje kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra 1,3 miljoner euro.

Däremot tycks efterfrågan ha mattats något, ledningen spår dock ökad tillväxttakt under andra halvåret 2014. Jag behåller mina Cavotec tills vidare, jag tror på ökad tillväxt.

Ja, så var det fredag igen. Jag ska strax åka och fylla på förråden inför helgen. Annars står en födelsedagsfest på programmet och sen ska trädgården bäddas in inför vintern.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Du har inte funderat på Lucara Diamond? :)

Anonym sa...

Jag ökade idag mitt innehav i Cavotec idag. -12% trotts en resultatökning på 118% måste vara en överreaktion samt Seb har riktkurs 38kr om det säger något.. Bolaget har produkter som ligger i framkant och som kommer efterfrågas mer i framtiden.

finansmamman sa...

Hej,
Till Anonym,
Jag har inga funderingar på Lucara Diamond, tycker det är en svår bransch.

Till Anonym2,
Tror det var ett bra tillfälle att öka i Cavotec.