11 november 2013

Ratos på g

Börsen fortsätter uppåt och äntligen står Ratos på vinnarlistan med en uppgång på 2 procent, inte mycket i sig, kursen har ännu inte lyckats komma över 60 kronor, det är alltså en lång väg kvar att vandra om vi ska få uppleva tidigare rekord.

Ratos bolag visar upp ett blandat resultat, det finns både glädjeämnen och bolag som har fortsatta problem, men i takt med förbättrad konjunktur och åtgärdsprogram tror jag Ratos kommer tillrätta med problemen.

Stundar det bättre tider kommer troligtvis även transaktionsmarknaden att förbättras. Nu tycker jag ändå Ratos varit aktiva, en hel del nya bolag har kommit till som Aibel, Hent, Nebula och SF Bio, det ska bli intressant att se hur  nyförvärven utvecklas kommande år.

När det gäller biobesök rapporterar Ratos Cinema Group en minskning med 8 procent jämfört med föregående år, däremot har kringförsäljningen ökat med 8 procent. Det kan jag förstå, godishyllorna upptar en allt större yta i foajén.

Sen behövs fler storfilmer, men filmutbudet är förstås svårt att påverka, kanske Mikael Persbrandts senaste film "Mig äger ingen" drar massorna, den har jag tänkt se vid tillfälle. Hur som helst låter jag Ratos ligga kvar i min portfölj.

Idag har det inte blivit så mycket börs för mig, istället har jag varit på en bolagspresentation hos Aktietorget, två nya bolag ska noteras, EcoClime som utvecklar komfortpaneler för klimatreglering i kontors- och affärslokaler och EQL Pharma som utvecklar och säljer generika, läkemedel som är likvärdiga originalet, men där patentet gått ut.

Men nu är det snart dags för middag och sen fotbollsgala.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Alltid kul med nya bolag. Vad var din åsikt om Ecoclime och EQL Pharma? Kommer du teckna?

// Magnus

finansmamman sa...

Hej,
Javisst är det kul med nya bolag, men i de här fallen tyckte jag det kändes lite tunt. Jag kommer inte att teckna i nuläget.