20 mars 2015

Tittar närmare på IAR Systems

IAR Systems är ett spännande it-bolag, det har funnits på börsen i många år. Jag känner till bolaget sen tidigare då min man varit aktieägare, han var tidigt ute, kanske för tidigt då aktiekursen stod stilla under lång tid.

Men nu har kursen fått ett rejält uppsving och marknaden där IAR verkar tycks explodera. Kort sagt levererar IAR programvara för programmering av processorer i inbyggda system.

Mjukvaran programmerar chip som styr produkter inom till exempel fordonsindustrin, konsumetelektronik, medicinteknik och industrin. Ja, de finns på många ställen utan att vi tänker på det, i bilar, robotar, eltandborsten, kameran osv.

IAR har cirka 46 000 kunder globalt. Under åren har även bolaget arbetat upp ett stort nätverk med partners och samarbetar med världsledande processortillverkare.

Då digitaliseringen ökar kraftigt ser tillväxtpotentialen god ut i IAR. Dock har aktiekursen dragit iväg en hel del, budet på Axis kan ha gjort sitt till, spekulationer sattes igång om eventuellt uppköp av IAR.

Internet of things, alltså uppkoppling mot internet är också hett idag, samtidigt finns där stor potential. Digitalisering är framtiden!

Jag är dock lite försiktig med köp av aktier till min långsiktiga portfölj just nu, dessutom är jag mer eller mindre fullinvesterad. Men presentationen av bolaget väckte mitt intresse och jag ska studera det närmare, eventuellt gör jag ett byte i portföljen.

Idag är det vårdagjämning och samtidigt solförmörkelse. Men där jag befinner mig är det mulet och det är tveksamt om jag får uppleva solförmörkelsen. Så synd, efter sol i flera veckor är det mulet just idag.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: