17 december 2010

Fin uppgång för Micronic

Jag har varit ute på en skidtur i gryningen och kom lagom hem till börsen öppnade. Skönt, nu är dagens motion avklarad.

Jag tycker jag tränar och tränar men blir ändå omkörd av alla skidentusiaster i fartdräkter som ligger i hårdträning inför Vasaloppet. Lite knäckande, men man kan ju alltid skylla på dålig valla.

Micronic Mydata har justerat prognosen för 2010 års försäljning på grund av en tidigarelagd leverans. Helårsprognosen låg tidigare på strax över 1 miljard kronor men beräknas nu till 1,2 miljarder kronor. Det blev ett lyft på 11 procent för aktien igår.

Idag fortsätter aktien upp, en färsk köprekommendation av Swedbank hjälper till, riktkursen för Micronic höjs till 22 kronor.

Även Note fick ett uppsving igår, Öresund ökar på innehavet med 145 000 aktier.

Annars är affärstidningarna fyllda av spekulationer och börstips inför nästa år. De flesta tycks vara ense om att börsen fortsätter upp även 2011, en viss oro finns dock för att de skuldtyngda länderna ska störa uppgången.

Exempelvis utnämner Di Volvo till bästa aktie år 2011, H&M och Hexagon har utsetts till bästa tillväxtaktie och SEB och SSAB till bästa återhämntningsaktie.

Veckans Affärer presenterar sin långsiktiga portfölj inför 2011, i lågriskportföljen återfinns bland annat ABB, Cybercom, Kinnevik och Nordea.

Andra råd kommer från Handelsbanken som tycker att vi ska ha 20 procent råvaror i vårt långsiktiga sparande. Ja, tipsen är många.

Trevlig helg!

5 kommentarer:

mfdl80 sa...

Kommer ihåg att du nämnt Fenix Outdoor innan. Nästan 30 % upp de senaste 3 månaderna. Jump on the train. Jag tror stenhårt på företaget speciellt efter intåget "overthere"...

God Jul!

Mvh

mfdl80

mojo sa...

Springer bakom dig och "puttar" på i spåret....hoppas det ska hjälpa till ....önskar dig en trevlig helg också....och tänker på "våra" Micronic Mydata :)

Charlie sa...

Så lämpligt för Handelsbankens del att de satsat stenhårt på råvaru-ETF:er...

Joel sa...

Precis börjat följa din blogg, fantastiskt bra. Dock undrar jag om det är möjligt att se din nuvarande portfölj? Du verkar kompetent så jag följer gärna den!

finansmamman sa...

Tack för kommentarer!

Charlie,
Ja, anser man sig vara störst på råvaror är det inte förvånande att man rekommenderar en stor procentandel.

Joel,
Roligt att du gillar bloggen.
Jag har inte hela min portfölj utlagd i hö.kanten, däremot brukar jag skriva om de aktier jag har.