15 december 2010

Städar i aktieportföljen

Den här tiden på året är det alltid fullt upp och jag brukar vara tvungen att lägga börsen lite åt sidan. Det är ju inte många dagar kvar till jul och det finns en hel del julbestyr att ta itu med. Det är hög tid att sätta fart med julklappsinköpen.

Flera analytiker tycker budet på Q-Med är för lågt. Senast idag höjer ABG Sundal Collier riktkursen till 90 kronor och tycker att budet på 75 kronor är mer gynnsamt för Galderma än för aktieägarna i Q-Med.

Den som tror på en höjning av budet kan chansa och köpa aktier i bolaget, det kan bli en relativt snabb och lönsam affär.

Vid förra budgivningen köpte jag till aktier, men då drogs budet tillbaka och min planeringen gick inte i lås. Men jag behöll aktierna och med den börsuppgång som varit har det ändå blivit en bra affär. Den här gången sitter jag still i båten.

Nu kan man även handla med Mini futures hos Handelsbanken. Än så länge är utbudet inte så stort men det lär fyllas på allt eftersom. Just nu kan man handla med enstaka aktier, index och valutor.

Min skatteplanering inför årskiftet är snart klar, det är samtidigt ett bra tillfälle att se över aktieportföljen, ibland behöver man städa bland innehaven.

Nu väntar jag på att ABB ska lyfta, idag presenteras en miljardorder från Qatar, kanske hjälper den till.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

När man ser värdeutvecklingen på din portfölj under 2010 är det utvalda aktiers eller är det avkastningen på all din värdepappershandel?

Bengt

finansmamman sa...

Hela avkastningen, uppdatering kommer.

Anonym sa...

Hej!
Getinge är sorgebarn i min aktieportfölj just nu. Hur resonerar du kring Getinge? Blir den bortstädad?

finansmamman sa...

Hej,
Nej, absolut inte bortstädad, det är en långsiktig placering för mig.