6 december 2010

Fortsätter oljepriset uppåt?

Ett bolag som jag följer och skrivit om tidigare är Fortnox. Ett bolag som visar stark tillväxt i orderingång och omsättning.

Sedan en tid har man lagt utlandssatsningen i ett eget bolag, Fortnox International, detta för att inte belasta moderbolaget.

Tanken är att aktieägare i Fortnox ska tilldelas aktier i det nya bolaget och även erbjudas att ta del i en planerad nyemission.

Men vad har egentligen hänt med utlandssatsningen? Projektet verkar vara försenat och informationen är knapphändig på Fortnox Internationals hemsida.

En tätare uppdatering vore önskvärd. Jag hoppas att satsningen går planenligt, dock med viss försening.

Råoljan har passerat 90 dollar fatet. Frågan är nu om den kommer att fortsätta uppåt eller inte. Mitt oljecertifikat har gått strålande och även mina aktier i oljebolagen har börjat röra sig åt rätt håll.

Finanshusen börjar nu revidera upp sina oljeprognoser för 2011 och 2012. Enligt Bloombergs höjer till exempel Goldman Sachs sin prognos till 110 dollar fatet och JP Morgan till 120 dollar fatet för år 2012.

Jag ligger still med certifikatet och aktierna, eventuellt blir det köp i en oljefuture vid rekyl.

Helgen har varit lugn och skön, annat blir det nästa helg, då ska jag ut och trängas med alla andra julklappsköpare.

1 kommentar:

Viggo sa...

Jag hoppas också på att oljan ska stiga. Det verkar som att allt pekar på att oljapriset kommer stiga. Frågan är bara när.