1 december 2010

Planerar för utdelning i vår

Vilken kyla, värmepumpen går för fullt och elmätaren snurrar på. Skönt att vi har fast elpris men elräkningen lär väl bli hög ändå.

I dagarna har jag fått utdelning från Svolder, ett av få bolag som delar ut lagom till jul. Inte så dumt, det är välkomna julklappspengar.

Det ska bli intressant att se hur utdelningarna kommer att se ut nästa år, jag räknar med att de blir betydligt bättre än i år. Bolag som Volvo, Axfood och Swedbank har säkerhet utrymme för en höjning.

Men det finns också bolag där man kan förvänta sig en sänkning, som i Kungsleden och Öresund.

Jag köper gärna aktier med hög direktavkastning, förutsatt att jag tror på bolaget förstås. Utdelningen ger en fin extrainkomst. Ny investering för mig i år är Kinnevik som jag hoppas ska ge en bra utdelning i vår.

Annars glädjer jag mig åt Enquest som närmar sig 16 kronor och Q-Med som fortsätter uppåt.

ABB däremot går åt andra hållet efter storaffären som annonserades igår. Det råder delade meningar hos analytikerna om hur man ser på köpet. Några ser dock positivt på affären, Morgan Stanley höjer riktkursen till 177 kronor. Jag behåller min future i ABB och tror på vändning.

Nu ska jag trotsa kylan och testa skidspåren.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej!

Vad tror du om om Investor kommer dom att höja sin utdelning?

Bengt

Padde sa...

Två tips när det gäller utdelning i stabila bolag är skanska och connecta.

Anonym sa...

Du sålde väl av ditt innehav i Öresund innan inlösenprogrammet. Hur kan du då få utdelning nästa år?

finansmamman sa...

Hej Bengt,
Jag tror att Investor kan komma att höja sin utdelning också, men med hur mycket är oklart ännu. Det finns prognoser på en 50-öring.

Padde,
Tack för tipset!

Anonym,
Jag menar inte att just jag får utdelning i bolagen, det var mer ett generellt resonemang.

Anonym sa...

Vad baserar du kungsleden på?

finansmamman sa...

Prognosen för det utdelningsgrundande resultatet för 2010. Ingen utdelning är fastslagen ännu.