23 april 2013

Besök på Sivers IMA

Igår följde jag med min man på bolagsstämma i Sivers IMA, ett intressant elektronikbolag beläget i Kista som jag skrivit om tidigare.

Bolaget har tagit fram en millimetervågs converter som används inom mobil kommunikation för att öka kapaciteten i näten. Underliggande behov är stort och ökar. Intressenter är bland annat Ericsson, Intel, Alcatel Lucent och Huawei, flertalet har lagt testorder och produkten är under utvärdering.

Sivers IMA räknar med att en utvärdering tar mellan 1 och 1,5 år, det börjar alltså närma sig ett avgörande eftersom ett par av de stora telekombolagen lade sina testorder för drygt ett år sedan.

Men som med många projekt kan det ta längre tid än väntat, en viss förskjutning kan ses när de gäller prototyporder. Bolaget hoppas nu på avtal och står beredda att starta volymtillverkning till hösten.

Det här är förhoppningen, order kan också utebli, det finns konkurrenter och de största kunderna har kapacitet att utveckla egna produkter.

Räkna också med nyemission i samband med order och uppstart av volymtillverkning.

På stämman fick vi också en kort lektion om hur produkten fungerar, jag ska inte ge mig in på en förklaring här, den intresserade kan läsa på bolagets hemsida.

En fylligare årsredovisning önskas, denna var klart otillräcklig. Det är även önskvärt att styrelsemedlemmarna finns på plats, att prioritera annat sänder en signal till aktieägarna.

Som sagt, ett spännande bolag, som förhoppningsvis får ett genombrott i år. Aktien handlas på Aktietorget, risken i bolaget är naturligtvis hög. Läs gärna här vad jag skrivit tidigare om bolaget.

Rapporterna duggar tätt, det är nästan svårt att hänga med, hittills en blandad kompott. Jag ska ta en stund nu och skumma igenom de viktigaste.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

Sa man alltså på stämman att man var beredda att starta volymtillverkning till hösten?

Formuleringen "beredda" är ju intressant, menade de alltså att de just nu är nära avtal med hög sannolikhet och som skulle leda till start av volymtillverkning redan till hösten? I så fall kan ju avtalet signas när som helst.

"Bolaget hoppas nu på avtal och står beredda att starta volymtillverkning till hösten."

mvh

finansmamman sa...

Ja det sades, informationen kan man tolka hur man vill.