4 april 2013

Tillbaka efter påsklovet

Ja, det blev lite förlängd påskledighet, men nu är jag tillbaka framför datorn igen.

Börsuppgången har tagit en paus, lite sämre statistik på sina håll och Nordkoreas upptrappade hot bidrar med all säkerhet.

En glädjande nyhet idag är att NFO Drives ansöker om certifiering av sin frekvensomriktare NFO Sinus i USA. Det är DeLaval som vill kunna erbjuda frekvensomriktaren till sina kunder även i USA. Spännande! NFO är en av mina så kallade kryddor.

Ett par artiklar i Di tar upp skiffergas och alternativ energi.

BP avvecklar sitt engagemang inom vindkraft i USA där bolaget äger stora vindkraftsparker. Shell är en annan jätte som också lämnar vindkraften bakom sig. Bolagen har heller inte haft någon större framgång med satsningen på solenergin, även den lär avvecklas.

Det är beklagligt när de stora energibolagen lägger ner sin forskning runt alternativ energi, men just nu tycks det vara skiffergasen som hägrar. Shell annonserar en miljardinvestering i Kina när det gäller utvinning av skiffergas, 65miljarder kronor om året.

Alla vill vara med på tåget, men mycket lite hörs om miljöpåverkan. Mer fakta vore önskvärt innan energibolagen borrar vidare.

Nu ska jag fortsätta med deklarationen, jag har kommit en bit på väg.

5 kommentarer:

Chrimatistikos sa...

Tack för en alltid lika intressant blogg!
Har du lagt ut hela din portfölj någonstans i bloggen?

finansmamman sa...

Hej,
I högra spalten har jag lagt ut delar av min portfölj.

Anonym sa...

Hejsan !
Lyssnar ibland på Tobbe Rosen på morgonen. Han kör ju sin dagliga teknisk analys. Vad skall man ha för användning för det här? En massa dojjo huvudskuldror och annat Sushi prat. Är det någon som tror på de här kurverna och motståndslinjerna. Hur mycket lyssnar du på teknisk analys och vad tycker du om detta som hjälpmedel egentligen?
Ha det gött !

finansmamman sa...

Hej,
Ibland tar jag stöd av teknisk analys innan investering. För att förstå teknisk analys föreslår jag en kurs eller en handbok i teknisk analys. Då kan du tillgodogöra dig informationen bättre.

Chrimatistikos sa...

Varsågod!