5 september 2014

Är bitcoin nästa valuta?

Härligt höstväder på morgonpromenaden.


Vi det här laget har nog de flesta hört talas om den virtuella valutan bitcoin. Intresset för valutan verkar öka dag för dag och bitcoin verkar vara här för att stanna. Både här hemma och i USA har riskkapitalet fått upp ögonen för valutan och investerat i bitcoinbolag.

På väg till Elektas bolagsstämma lyssnade jag på Vetandets värld i P1 som tog upp ämnet. För en oinvigd i den virtuella valutans värld var programmet utmärkt. Det berättade om hur bitcoinnätverket startade, nuläget och hur forskare ser på framtiden för valutan.

Flera forskare tror att detta bara är början på virtuella valutors utveckling och att bitcoin kommer att bestå, men i mer reglerad form och med höjd säkerhet. Riskerna är än så länge stora, bedrägerier förekommer, pengatvätt och ett annat problem är hur skatter ska betalas.

Vissa länder har förbjudit valutan, andra har infört restriktioner. Bitcoin är en så länge mest gångbar i USA, men jag har sett dekaler i butiker även i Sverige. Bra att hänga med i utvecklingen, även om jag fortfarande tänker hålla mig till vanliga pengar.

Lyssna gärna på programmet, det ger en snabblektion i ämnet virtuella valutor.

Jag har sålt mina aktier i C-Rad, jag nöjer mig med övriga investeringar i sektorn. Affären i C-Rad ger ingen större vinst, jag hamnar mer på plus minus noll.

Snart är det helg igen, det blir nog en tur till stugan om det fina vädret håller i sig. Men först ska jag titta på US Open där danskan Caroline Wozniacki tagit sig till semifinal, sänds ikväll. Jag hoppas på en spännande och underhållande match och vinst förstås.

4 kommentarer:

Anonym sa...

Tror aldrig bitcoin kan ta över totalt. Det skulle vara för riskfyllt med en ekonomi utan kontanter. Däremot skulle bitcoin kunna fungera som en parallell valuta som drar ner risken i ett land. Men vem vet ?

Jag såg att det var ett land som planerar att gå över helt till virtuell valuta. Det var Ecuador. Men jag tror inte det riktigt kommer att fungera

Oliver sa...

På vilket sätt skulle det vara riskfyllt utan kontanter?

Världen går mot bättre och bättre lösningar. Kryptovalutor är har större fördelar än dagens valutor, de går snabbare att överföra, mindre avgifter, kan programmeras, vi vet i vilken takt ny valuta tillkommer osv

Jag tror att kryptovalutor har mycket gott att bidra med och kommer att spela en stor roll. Det är svårt att säga hur stor och vad värdet kommer bli.

Anonym sa...

Det osäkra ligger i om systemet i ett land plötsligt ligger nere. På grund av oväder, attack osv. Det är bra att kunna ha lite pengar då under huvudkudden. Även om det vore guld som kunde säljas så måste ett system kunna fungera när man vill fylla på med pengar från en försäljning

Annars är det bra med kryptovalutor

finansmamman sa...

Tack för kommentarer!