10 september 2014

Ny krydda i portföljen

Under en tid har jag studerat det First North listade bolaget West International. Bolaget arbetar med transaktions- och betalningslösningar till butiker, hotell och restauranger. Verksamheten är inriktad på på kortterminaler, självbetjäning och kassautrustning.

Kortterminaler är ett nytt ben som visar hög tillväxt, exempel på kunder som använder Wests kortterminaler är Jula, MQ, Skistar och Grand Hotel i Stockholm.

Terminalerna stödjer också mobila betalningar genom NFC-teknik, vilket innebär att de stödjer Apples lösning för mobilbetalningar i deras nya produkter.

Sjävbetjäning är något som ökar, lite här och där dyker självbetjäningskiosker upp och fler lär det bli. Wests koncept kan även användas till finansiella tjänster i butik, till exempel kontantuttag, tjänster som förr banker tillhandahöll. En ny nisch med andra ord.

Kassautrustning består av kassaregister, kontrollenheter, kvittoskrivare med mera. Området är det mest konkurrensutsatta, men enligt den senaste rapporten visade området en liten tillväxt.

Den senaste rapporten visar fin tillväxt och jag har köpt några aktier i bolaget. Jag kommer att följa bolaget noga, fortsätter tillväxten eller är den tillfällig, det återstår att se.

Som vanligt kryddar jag försiktigt, risken är hög och jag lägger aldrig stora pengar i kryddor.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Jag deltog i Wests NE i okober ifjol och köpte 4000 aktier för 1,10 och sålde hälften efter ca 2 mån med 75% vinst ,vilket var lite synd kan jag tycka idag ;-)
Ska utnytja TO i oktober som jag fick på köpet vilket ger mig rätt att teckna nya aktier för 1,65.
Erhöll en TO för varje 2 aktier som tecknades i emissionen.
Funderar på att finansiera de genom att sälja halva innehavet och teckna dubbelt så många, så netto ökar mitt innehav med 50%

Anonym sa...

Såg att ett bolag du tagit upp tidigare (även äger?) - Sivers IMA - ska göra nyemission på 20 miljoner, dvs spä ut aktiekapitalet.
Om jag ser rätt så har man tidigare gjort nyemissioner:
+5 M jan 2012
+3 M jul 2012
+6 M feb 2013
+8 M dec 2013

Jag kanske har kanske har missat några?

Du verkade ganska positiv till bolaget när jag läser dina tidigare postningar, hur ser du på bolaget i dag?

finansmamman sa...

Hej,
Till Anonym1,
Låter som en bra idé och grattis till en bra affär.

Till Anonym2,
Ja, dags för nyemission igen, vanligt i mindre bolag som ofta behöver öka på kapitalet.
Sivers är som en lottsedel, om millimetervågstekniken slår finns stor potential, men order kan också utebli.
Jag känner mig dock tveksam till ledningen, under den senaste bolagsstämman prioriterade vd och några styrelseledamöter andra aktiviteter framför stämman. Ger inga bra signaler.
Jag äger själv inga aktier i bolaget, däremot min man. Han har dock minskat sitt innehav.

Anonym sa...

En krydda, hur många % av din portfölj är det på ett ungefär?

Erik

finansmamman sa...

Hej,
Det varierar, just nu runt 5 procent.