17 september 2014

Lockas av Alibaba

Århundradets börsintroduktion närmar sig, e-handelsbolaget Alibaba noteras på New Yorkbörsen på fredag om allt går som planerat.

Meningarna är delade när det gäller värderingen av bolaget, bubbelvarning eller inte är frågan. Onlinebolag är svårvärderade, än så länge är det ett relativt nytt område och ingen vet hur köpmönstren kommer att se ut i framtiden, vi kan endast spekulera.

Riskaptiten är det inget fel på när det gäller teknikbolag som Facebook, Twitter och Linkedin. Nu har rusningen kommit till Alibaba, flera menar att den gigantiska börsintroduktionen är toppen på börsuppgången. Efter börsyran kommer bakslaget. Men jag är inte så säker på det.

Jag var tveksam till de upphaussade bolagen Facebook och Twitter när de sattes på börsen, det var oklart hur de skulle tjäna pengar. Men Alibaba känns lockande, tillväxten är hög och den bör hålla i sig då bolaget är långt ifrån färdigutvecklat, dessutom tjänar Alibaba pengar.

Men jag inte gjort någon djupare analys, jag har helt enkelt inte haft tid. Men för den som är intresserad finns gott om material på den amerikanska ekonomikanalen CNBC.

Om inte priset rusar i höjden på fredag har jag för avsikt att köpa några aktier. I det här fallet frångår jag mina principer, jag har inte analyserat bolaget tillräckligt, men köper heller ingen större post.

Det händer att jag köper ett fåtal aktier i något bolag jag är intresserad av, mest för att följa det en tid. Utan aktier är det lätt att "tappa bort" bolaget.

jag ser fram emot en spännande börsnotering av Alibaba.

5 kommentarer:

Aktieräven sa...

Om Alibaba kraschar likt Facebooks IPO finns risk att den drar med sig andra i fallet.

Dessutom är det många som ska ut med mycket pengar för att köpa Alibaba. En fråga är hur mycket kapital det drar bort från annat håll (nu är ju pengar visserligen ingen begränsad resurs i dagsläget)

mojo sa...

Hur bokstavligen gör du för att inhandla en liten post?
Är själv kund på Avanza.
Tacksam för en sk "manual" då jag ej tidigare handlat på andra än den svenska börsen.
Tack på förhand

finansmamman sa...

Till Aktieräven,
Ja, det finns många funderingar runt introduktionen, allt från fiasko till succé.

Till Mojo,
Börja med att signa avtal för USA-handel. Du lägger order som på svenska börsen, anger det antal aktier du önskar köpa.

Katarina sa...

Jag tror det är vanskligt att klumpa ihop allt som försiggår på nätet och bedöma på samma sätt. Alibaba är e-handel, Facebook är en mediesajt. Dessa två jobbar ju efter helt olika affärsmodeller. För att jämföra med sånt som fanns förr: e-handel = butik/postorder, social mediesajt = tidning (annonsfinansierad). Med tanke på den stadigt ökande e-handeln i västvärlden, skulle jag säga att Alibaba är en värdig konkurrent till Amazon och kommer säkerligen öka omsättningen rejält de närmsta 3 åren (liksom all e-handel). Om fler köper annonser på Facebook eller betalar för deras (eller Twitters och LinkedIns) tjänster under samma tid är tveksamt. Då behöver de skapa nya tjänster som används av många och t ex är avhängigt när folk söker produktinformation inför köp på nätet, som prisjämförelser exempelvis (och då konkurrera ut befintliga prisjämförelsetjänster). Då är det intressant att köpa annonser för e-handeln och då kan det bli bra omsättning.

finansmamman sa...

Hej,
Tack för dina intressanta synpunkter!