26 september 2014

Investerat i ett crowdfundingprojekt

Lite småtråkig börs den här veckan, det är mycket som oroar. I Sverige vet vi ännu inte hur den nya regeringen kommer att se ut och vad skiftet innebär för privatpersoner och företag. Oroshärdarna i världen tycks bli fler och fler, både krig och sjukdomar hotar.

Inte konstigt om handel och investeringslust minskar. Men förra fredagen var det inget fel på investeringsviljan då onlinebolaget Alibaba introducerades, vilken rusning. Jag har ännu inte köpt några aktier i bolaget, jag avvaktar och tror på nedgång.

Jag har gjort min första investering i ett crowdfundingprojekt. Det är filmen "Prästen i paradiset" som ska börja spelas in i Thailand i höst. Finansbolaget Collector ligger bakom projektet.

Det är definitivt ingenting jag kommer att bli rik på, investeringen är mycket blygsam, men når filmen höga besökssiffror kan det bli några tusenlappar.

Filmen är en svensk komedi med Kjell Bergqvist och Eva Röse i huvudrollerna. Det är samma team bakom "Prästen" som till SVT-serien "30 grader i februari", som blev uppskattad och prisad. Regissör är välkända Kjell Sundvall som har ett antal framgångsrika filmer i bagaget, bland annat Jägarna.

En investering i filmen innebär risk, vare sig insatt kapital eller avkastning är garanterad, men färdigställandet av filmen är garanterad, alltid något. Producenterna och finansbolaget Collector går själva in med ett antal miljoner, resten sökes genom crowdfunding.

Jag hoppas förstås att filmen ska bli en succé, om inte annat ska det bli roligt att följa filmprojektet, ett outforskat område för mig.

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: