3 september 2014

Ökar i Etrion

Jag har köpt till några Etrion efter goda nyheter från bolaget. I Japan har Etrion tillsammans med japanska samarbetspartnern Hitachi fått klartecken med finansieringen till två solkraftsprojekt.

Byggstart redan i september -oktober 2014, den mindre anläggningen beräknas vara färdig att tas i bruk i slutet på 2015 och den andra i slutet av 2016. Förmodligen följer fler solkraftsprojekt Japan.

Solenergiprojektet i Chile går enligt plan och beräknas vara i full drift i slutet av året.

Ett annat plus i kanten är att det talas om utdelning eventuellt redan nästa år.

På den negativa sidan finns Italiens minskade subventioner till solkraft, det leder förmodligen till minskade intäkter för Etrion i landet.

Just nu överväger det positiva, men jag räknar fortfarande Etrion som en krydda.

Här en solkraftpark jag passerade på väg till Västerås.


5 kommentarer:

Kampen mot index sa...

Hej!

Funderar också lite på om man jag ska öka mitt blygsamma innehav i Etrion.


Kampen mot index

Anonym sa...

Kan bli intressant med energiaktier i höst om det blir vissa problem med gasleveranser till Europa.
Jag kör med Nibe och om det inte går så bra nu så vet jag att det är ett kvalitetsbolag som bör klara sig bra långsiktigt istället

finansmamman sa...

Tack för kommentarer!

Sparmannen sa...

Tror på denna Energiform! Kommer dock att ta lite tid att få genomslag. Men helt klart ett alternativ att räkna med.
Här är en länk om energiparken Som finansmamman passerat på väg till västerås.
http://www.fastighetsagarna.se/mittnord/aktuellt/nyheter_1/nyheter-2013/kraftpojkarna-bygger-solcellspark-i-vasteras

finansmamman sa...

Tack för länken!