23 september 2014

Tecknar Kungsleden

Idag börjar teckningstiden för Kungsledens nyemission. Jag gjorde en omplacering i fastighetssektorn för ett par år sedan, jag sålde Kungsleden och ökade istället mitt innehav i de tre fastighetsbolagen Fabege, Klövern och Wihlborgs. En omplacering jag känner mig nöjd med.

Men Kungsleden finns fortfarande kvar inom familjen så intresse finns för nyemissionen.

Villkoren ser ut som följer: för varje befintlig aktie erhålls 1 teckningsrätt, 3 teckningsrätter ger sen rätt att teckna 1 ny aktie till kurs 35 kronor.

Teckningstiden är 23 september - 8 oktober. Handel med teckningsrätter börjar också idag 23 september - 3 oktober.

Finanserna behöver stärkas för att kunna förverkliga tillväxtplanerna enligt den nya strategin, den innebär en koncentration av fastighetsbeståndet till geografiska områden som visar hög tillväxt.

Kungsleden är nu i färd med att stöpa om bolaget och säljer successivt av fastigheter i icke prioriterade områden och har påbörjat en förvärvsoffensiv i utvalda lägen.

Jag hoppas Kungsleden lyckas med sin nya strategi, vi tecknar i nyemissionen.

11 kommentarer:

hankman84 sa...

Kungsleden är väl ett av få fastighetsbolag som handlas under substansvärdet.

Vad tror du potentialen i Kungsleden är på några års sikt om de lyckas med sin nya strategi?

Jag läser nu till fastighetsekonom på KTH, typ samma utbildning som Biljana, VD i Kungsleden har. Så har förtroende för henne, fast jag kanske är partisk :-)

Min förhoppning är minst 50% upp i Kungsleden på säg 2 år och att direktavkastningen är högre då, kanske på i alla fall 5%.

Anonym sa...

Har för mig att du härförleden skrev att du valde att minska innehaven i fastighetssektorn. Är den strategin redan övergiven?

finansmamman sa...

Till hankman,
Kungsleden har länge dragits med stora skattemål, dåliga lån och otydligt ledarskap.
Förhoppningsvis ska den biten vara avklarad snart.
Flera fastighetsbolag har liknande strategi som Kungsleden, svårt att sia om framtiden, ändrad företagsskatt kan också inverka negativt på fastighetsbolagen, speciellt högbelånade.

Till Anonym,
Jag har personligen inga aktier i Kungsleden, men det finns andra familjemedlemmar som har intressen i bolaget.

Anonym sa...

Såg att det fanns en tvekan om fastighetsbolag bland kommentarerna. Det borde väl vara rätt hyfsat att investera i fastighetsbolag om vi skulle få en ökad inflation till exempel. Jag menar att fastighetsbolagen kan ju ändra hyrorna efter rådande omständigheter. Speciellt lågbelånade fastighetsbolag skulle kunna gynnas av situationen

Anonym sa...

Men nu står det de facto inte att det är "andra familjemedlemmar" som tecknar aktier utan att "vi tecknar"??????? Det kan ju t.ex. innebära att du själv tecknar de nyemitterade aktierna med hjälp av makens teckningsrätter.

Varudeklarationen är trots allt "följ mina placeringar" inte följ familjens eller släktens placeringar!!!!!!

Jim Nyberg sa...

Till Anonym:
Det är en privatpersons blogg du följer, det handlar inte om något företag du köpt en tjänst av och bloggen har ingen "varudeklaration". Är du inte intresserad av innehållet på bloggen, gör du precis som med alla andra sidor på Internet du inte är intresserad av, du läser helt enkelt inte vad som står där.

finansmamman sa...

Jo, fastigheter har oftast varit bra placeringar i inflationstider.

Anonym sa...

Ja, Jim Nyberg och är man inte intresserad av vad som står i en kommentar så behöver man ju inte läsa den. Och framförallt inte kommentera den.

Anonym sa...

Anonym,
Det är väl mer att det blir tråkig stämning bland oss andra som faktiskt uppskattar bloggen och dess kommentarer.
Följden kan ju nsturligtvis bli att skribenten inte fortsätter skriva efter massa påhopp om formuleringar.

Jag uppskattar iaf bloggen, innehållet ch dess formuleringar. :-)

Jim Nyberg sa...

Till anonym, inlägg sept 25:
Inte har jag väl visat ointresse för din kommentar. Tvärtom har jag ju haft något att säga om dess innehåll. Jag har dock inte uttalat mig om någon "varudeklaration..."

Anonym sa...

Högst upp på bloggsidan står: "Följ mina aktieplaceringar, som slagit index flera år i rad." Det är för mig inget annat än en varudeklaration.