9 september 2014

Känner oro över valutgången

Nu går valdebatten in i slutspurten, det är många frågor som stöts och blöts, skolan, välfärden, jobben och energipolitiken för att ta några exempel.

Jag känner en viss oro över valutgången, som det ser ut nu pekar valundersökningarna på att det kan bli problem med regeringsbildningen, i värsta fall kaos, men det är kanske att ta i.

Hur börsen kommer att påverkas av valutgången är också svårt att sia om, finns ingen klar vinnare skapas politisk osäkerhet och det är inget som marknaden brukar uppskatta.

En del börsbolag kommer att påverkas vid ett regeringsskifte, vi lär få se förändringar när det gäller uttag av vinster i välfärden, rutavdrag, arbetsgivaravgifter för unga, restaurangmoms och bankskatter.

Det kan vara värt att ta sig en extra funderare innan man investerar i bolag som kan påverkas alltför mycket av valutgången. Själv är jag försiktig  med nya investeringar tills valet är över och regeringsbilden klarnat.

Något helt annat. Kinesiska e-handelsbolaget Alibaba närmar sig börsnotering, spännande. Det är ett bolag jag skulle kunna tänka mig att köpa aktier i, men vi får se var priset hamnar.

Det finns andra vägar att komma åt bolaget, Yahoo äger en stor post i Alibaba, finns att handla på den amerikanska börsen. Jag ska återkomma till Alibaba när det närmar sig notering.

Nu ska jag ta cykeln till närmaste röstlokal, lika bra att få det överstökat.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Det är svårt att inte bry sig om omvärlden nu. Jag tänker också en del på folkomröstningen i Skottland 18 september, även om det i efterhand också skulle vara en lång väg för Skottland att vandra.

finansmamman sa...

Ja, det är mycket som oroar i världen, inte bara valet i Sverige.