3 december 2014

Emissionsmanöver av Klövern

Oj, oj vilken dramatik, regeringens budget fälls och hur kommer detta att sluta, vi kommer förmodligen att få sväva i ovisshet en längre tid. Men börsen reagerar inte nämnvärt på regeringskrisen, däremot tar kronan stryk.

Annars gläds jag idag över att Hexpol passerat 700 kronor och slår kursrekord, inte så dumt. Jag har länge väntat på en split, är det inte dags snart?

På tal om split, fastighetsbolaget Klövern kommer att göra en omvänd split i december, men först gör bolaget en fondemission.

En stamaktie av serie A ger rätt till tio nya stamaktier av serie B. Detta kommer att ske i dagarna och första dag för handel med de nya B-aktierna  är 9 december.

Aktiekursen kommer givetvis att ändras då aktierna blir fler, men för att motverka detta görs en omvänd split, två aktier slås samman till en aktie. Avstämningsdag för sammanläggningen är den 22 december.

Som aktieägare behöver jag inte göra någonting, allt sker automatiskt, skönt. Sen återstår att se var aktiekursen hamnar. Mer om Klöverns manöver finns att läsa i prospektet på bolagets hemsida.

Cdon med flera har haft en fantastiskt försäljning på Black Friday, men är det så bra egentligen? Att rea ut varor i mängder när julförsäljningen ska vara den bästa tiden på året för butikerna.

Men kanske fenomenet är här för att stanna, e-handeln och utländsk konkurrens gör att handlarna måste tänka om. Till fördel för konsumenten, det är sällan jag handlar till fullpris numera, undantaget livsmedel.

I eftermiddag har jag tänkt gynna butikerna på stan, jag hoppas klara av några julklappsinköp, gärna till bra pris förstås.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jag har funderat på Nordea nu en hel del. Värderingen känns okej och när det är osäkert på flera nordiska marknader så kan det vara ett gyllene tillfälle att börja kolla på Nordea. Dvs med tiden kommer nog alla nordiska länder lösa sina problem på sitt sätt. Jag tänker på regeringskrisen i Sverige, det låga oljepriset som påverkar Norge och Finlands recession. Goldman Sachs gjorde också spådomar om att det kommer gå bra för bankerna under nästa år. Nu var nog detta mest med tanke på USA men som bekant så brukar USA påverka Sverige en del.

Anonym sa...

Hej! Har du samma ppm fonder som i tidigare inlägg?

finansmamman sa...

Hej,
Ja, ingen vet om börsen fortsätter upp eller när rekylen kommer. Bra att köpa aktier i omgångar, risken sprids.

Ja, jag har inte gjort några förändringar i ppm-fonderna.