22 december 2014

God Jul!

En sista affär innan julledigheten, jag säljer Industrivärden. Det blev en liten vinst, aktierna inköptes till kurs 126 kronor och såldes för 136 kronor.

Jag hade tänkt mig Industrivärden som ett långsiktigt innehav, men efter den senaste tidens avslöjanden om ledningens vidlyftiga resande har jag tagit innehavet under omprövning. Under helgerna ska jag fundera på var pengarna ska investeras, eventuellt i ett annat investmentbolag.

Återigen måste revisorerna ifrågasättas, de tycks ta alltför lättvindigt på sin uppgift och ser gärna mellan fingrarana. Men mycket pengar står förstås på spel för revisonsfirmorna i form av tappade uppdrag, bättre fria än fälla.

Nu lägger jag börsen åt sidan och återkommer på bloggen efter julhelgen. Istället ska de sista julklapparna inhandlas, jag ska ut och trängas i sista minuten, men det hör julen till.

Och så är det julmaten som ska inhandlas...

Jag önskar alla en riktigt God Jul!

7 kommentarer:

Kampen mot index sa...

God jul!

Kampen mot index

Anonym sa...

Inte så kul att Swedbank sålt fonder under falsk flagg länge heller.
God Jul

Anonym sa...

är revisorena befriaDE FRÅN ANSVAR NÄR DE SRIVER UNDER ETT BOKSLUT?

mojo sa...


Ha nu en GOD JUL när du har hela familjen samlad

Ska bli intressant att se vad för investmentbolag du väljer...

Anonym sa...

Revision handlar om risk och väsentlighet. Sätt kostnaderna för flygkostnader i förhållande till bolagets totala kostnadsmassa. Skulle bli förvånad om revisorerna äns har kollat på detta. Om revisorerna ska kolla på "småbelopp" behöver nedlagd tid och arvode öka på ett sätt som inte jag som aktieägare skulle uppskatta.

Anonym sa...

Fantastiskt ädelt. Om man inte kan skaffa sig makt genom att köpa en corner eller aktiemajoriteten för att kasta ut styrelsen får man statuera exempel genom att sälja sitt innehav. Jag har gjort som du finansmamma och sålt mina SCA.
Tills vidare rör jag inte SCA, Industrivärden eller Handelsbanken ens med tång. Gott nytt aktieår!

finansmamman sa...

Tack för synpunkter och Gott Nytt år!