20 december 2014

Mycket julstök

Det går fort fram till jul och jag har inte haft så mycket tid för börsen de senaste dagarna. Oljepriset och Ryssland står i fokus och att det påverkar flera bolag kommer vi säkert att få se framöver.

Den svenska politiken står också i fokus och det är nya bud varje dag. Förbifart Stockholm ser ut att komma igång i januari igen, skönt, men så onödiga pengar byggstoppet har kostat.

Det är en spännande tid vi går till mötes, jag är ganska övertygad om att flera partier kommer att presentera förändringar i sin politik till nyvalet, även om de inte ger sken av det just nu.

En titt på depån visar att jag efter Klöverns manöver har både A- och B aktier i bolaget. En sammanläggning har även skett, en så kallad omvänd split, där två aktier slås ihop till en aktie. Aktiekursen ligger efter sammanläggningen på 7,95 kronor för A aktien och 7,50 kronor för B aktien.

Klöverns emisson av preferensaktier övertecknades och är i hamn. Det ska bli spännande att se hur vd Rutger Arnhult kommer att gå vidare med sina fastighetsaffärer nästa år. Det går inte att klaga på framfarten, hoppas det håller hela vägen bara.

Något helt annat, ska ideella second-handbutiker behöva betala moms på sin försäljning? Ja, det kan bli verklighet. Helt fel anser jag, de bedriver ingen konkurrerande verksamhet, däremot är den socialt stöttande och en viktig arbetsplats för många. Jag hoppas Skatteverket tar beslutet under omprövning.

Nu ska jag hämta dottern på Arlanda.

Trevlig Helg!

2 kommentarer:

börspappan sa...

om man inte har nån moms att dra av ska man inte betala moms de hade tänkt lägga moms på idrottsföreningar också - det blir dödsstöten för många föreningar.

finansmamman sa...

Ja, risk att ideella second-handbutiker får lägga ned.