29 december 2014

Gott Nytt Börsår!

Så här i slutet av året är affärsmedia fyllda av tillbakablickar över året som gått, det uttrycks även åsikter om kommande börsår 2015, överlag tycker jag de flesta "experter" låter positiva.

Hur börsen kommer att gå 2015 är det ingen som kan säga tvärsäkert, många faktorer påverkar som till exempel oljepriset, Rysslands ekonomiska problem, avmattning i Kina, valutan, krig och nu senast idag regeringskris i Grekland. Men USA tuffar på.

Det man vet är, att efter en lång börsuppgång kommer förr eller senare en rekyl, stor eller liten, frågan är bara om när.

Själv tar jag inte fram någon spåkula utan föredrar att hänga med i nyhetsflödet varje dag, sen gör jag min egen bedömning om det är köp- eller säljläge i en viss aktie, en bedömning som naturligtvis inte alltid är rätt.

I dagsläget sällar jag mig till den positiva skaran när det gäller börsen, jag gör inga förändringar i portföljen just nu, istället inväntar jag vårens utdelningar.

Jag känner mig nöjd med börsåret som varit, de flesta av mina aktier har gått bra, det är mest kryddorna som spretat åt olika håll. Men kryddor måste ges tålamod och vem vet, kanske tar de revansch i år, de utgör heller inte på något sätt en bas i portföljen, innehaven är små.

Många gånger har jag lovat mig själv att inte investera i gruv- och oljebranschen, svåranalyserade områden och lätt att förlora pengar. Raset för oljepriset har visserligen stannat upp, om det är tillfälligt eller inte återstår att se.

Men det är svårt att hålla fingrarna borta från köpknappen och jag funderar på att fylla på mitt innehav i Enquest, men det blir inte på den här sidan året. För min del blir det ingen fart i affärerna förrän efter alla helger.

Gott Nytt År!

7 kommentarer:

Pia sa...

Intressant blogg. Hit ska jag gå flera gånger. Gott Nytt År!

Anonym sa...

Gott nytt år till dig och din blogg och till ditt innehav av aktier så klart!

Det är så fantastiskt att läsa din blogg så jag glömmer att kommentera:)

Jag hakade på Hemfosa som jag läste lite mer om. Rolig utveckling.

Jag har lite funderingar kring aktieinvest och vet inte riktigt hur jag ska tänka där. Tycker dom har så krånglig översikt och funderar ibland på att avsluta..
Nåväl, vad är väl en bal på slottet?

Må fint och heja dej!
Birgitta
























































































Thomas sa...

Du nämner Enquest. Har du kollat något på Tethys Oil. Och i så fall vad tror du om dem.?

Tack!

Christoffers Investeringsblogg sa...

Tack för 2014! Önskar dig lycka till under 2015!

Maja-Stina sa...

Gott nytt år och tack för bra blogg under året!

Anonym sa...

jo, det kommer en rekyl förr eller senare men tittar man på historien så har de större nedgångarna initierats av någon händelse t.ex. Lehman Brothers krashen eller Greklands finasiella kollaps. Det gäller att ha ögonen öppnna, ty denna gång blir det något helt annat som utlöser rekylen. Dessutom är dagens börs dopad av den mycket, mycket låga räntan. Det kan man se t.ex. på att alla preffar går åt som smör i solen. Det finns inga alternativ till börsen om man vill ha någon avkastning på sitt kapital, vilket gör att allt mer kapital söker sig till börsen. Därför så är jag optimistiskt inför 2015.

finansmamman sa...

Hej och tack för kommentarer! Och god fortsättning på det nya året.
Beträffande Tehtys Oil kan det vara ett bra chansköp, bolaget har stabila finanser och produktion.