1 december 2014

Hexpol på vinnarlistan

Sist jag reste blev jag som sagt försenad ett dygn och nu har jag ägnat en del tid åt att lämna uppgifter till flygbolag och försäkringsbolag.

Det är lätt att glömma när man väl är hemma och får annat att fokusera på, men när jag nu satt med boardingcard och kvitton drog jag mig till minnes flera förseningar jag missat att begära ersättning för.

Jag har också lärt mig att försäkringarna fungerar olika, en del betalar endast ut ersättning om jag är försenad från utgångspunkten, andra går efter sen ankomst. Efter lite arbete har jag nu fått ersättning för förseningarna, välkomna pengar lagom till jul.

Enligt försäkringsbolagen går det bra att lämna uppgifter flera år i efterhand, i mitt fall tre år, men det kan säkert variera mellan bolagen. Problemet är väl att hitta alla uppgifter om det gått för lång tid.

SASaktien fortsätter uppåt, oljepriset sjunker och dollarn har inte rört sig så mycket mer uppåt. Ett nyhetsinslag i USA visade hur flygbolagen tjänar stora pengar genom sjunkande bränslepriser, men flygpriserna sjunker inte, folk flyger ändå tycks bolagen resonera. Däremot sjunker priset i bensinpumpen.

Idag återfinns Hexpol på vinnarlistan, dels har bolaget fått en del köprekommendationer, bland annat från DNB Markets, Nordea och ABG Sundal Collier, riktkurser mellan 725-750 kronor.

Men Hexpol annonserar även förvärv av ett amerikanskt gummiblandningsbolag idag, ett bra komplement till den övriga amerikanska verksamheten.

Hexpol har gjort många förvärv sen Georg Brunstam tillträdde som vd, det finns också en väl inarbetad procedur för hur nyförvärven ska införlivas i Hexpol, inget lämnas åt slumpen. Läs gärna artikeln i Affärsvärlden som berättar om Hexpol och dess vd.

Annars har jag haft en skön helg med adventsfirande, glögg och pepparkakor förstås. Och så fint med alla belysningar som lyser upp i mörkret, nu fattas bara lite snö.

5 kommentarer:

Anonym sa...

Vad tror du om att gå in i Alfa Laval vid nuvarande nivåer? 5-10års sikt.

Anonym sa...

Utmärkta nyheter.
Ytterligare drygt 210 miljoner i omsättning, inte jättemycket men komplement med silikongummi och ytterligare en produktionsort i USA, och inte vilken ort som helst utan orten är förort till staden Akron som har "smeknamnen" "Rubber City", "City of Invention" och "Rubber Capital of the World" med bl.a Good Years huvudkontor.
/John

finansmamman sa...

Hej,

Till Anonym1,
Att gå in i Alfa Laval långsiktigt låter som en bra idé. Att köpa vid flera tillfällen är också en bra idé.

Till Anonym2,
Intressant, bra val av förvärv och ort!

Janne sa...

Hexpol tillhör en av mina favoriter. Kul att den går upp.
Tyvärr tog jag hem en del av vinsten när vi nådde 650.
(Man kanske inte ska ta hem vinster i vissa aktier)

Janne heter jag.

finansmamman sa...

Hej,
Ibland är det skönt att säkra en vinst, det finns ju ingen garanti för att Hexpol fortsätter upp. Har du inte sålt hela innehavet är du ju fortfarande med på resan.