8 december 2014

Ser över mina investeringar

Julen närmar sig och jag jobbar på att bli färdig med avstämningen i portföljen, det är inte många mellandagar att spela på i år och det är skönt att vara klar i tid.

Närmare jul brukar jag få lägga börsen åt sidan, det är ju en hel del annat som ska ordnas, julklappar och mat, men det är roligt också. Roligast är att dottern kommer hem från USA och familjen är samlad igen.

När jag ändå går igenom aktieportföljen passar det bra att ta en titt på ppm-fonderna också. Jag har valt tre fonder i ppm, Avanza Zero, Didner & Gerge Aktiefond och Skagen Global.

När jag loggar in på pensionsmyndigheten visar Avanza Zero en värdeförändring på 13 procent, Didner & Gerge är upp 16 procent och Skagen Global upp 13 procent, helt ok.

Det jag kan känna mig osäker på nu är det förvaltarbyte som kommer att ske i Skagen Global, Kristian Falnes slutar efter många år och efterträds av Knut Gezelius, ett nytt och oprövat namn för mig.

Det behöver i och för sig inte betyda någonting, inget förändras heller över en natt med en ny förvaltare, men bytet gör ändå att jag kommer att hålla ett extra öga på fonden.

Även hos Didner & Gerge har förvaltarbyten skett, huvudförvaltarna trädde tillbaka i januari och de två förvaltarna som så framgångsrikt förvaltat Didner & Gerges Småbolagsfond tog över förvaltningen i Didner & Gerges Aktiefond.

Den nya rollen har de axlat bra och samtidigt finns Henrik Didner och Adam Gerge kvar i bakgrunden och värnar om företagskulturen. Jag har hittills inte sett någon anledning att byta ut den fonden.

Annars har den så kallade soffliggarfonden AP7 Aktiefond gått alldeles utmärkt, hävstången hjälper till i goda tider, men det kan ändra sig snabbt upp börsen vänder ned.

Jag behåller mina ppm-fonder tills vidare, eventuellt byter jag ut Skagen Global framöver till en annan globalfond.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hej! Hur tänker du kring ditt ppm? Varför två sverigefonder? Är inte det lite smalt?
Mvh Emil

Fru Minimalist sa...

Jag viktade så sent som förra veckan ned min ppm-portfölj till 50% räntepapper. Har kvar övrig del i fyra olika fonder, bland annat Skagen Global som du nämner. Rätt eller fel tajming får framtiden visa, men nu tänkte jag låta den ligga så kommande halvår.

Förvånades över hur otroligt enkelt det faktiskt är att byta fonder i ppm-portföljen.

Anonym sa...

Hej! Jag följer din blogg som är ett sant nöje att läsa. Vet att du har/haft Etrion som krydda i portföljen. Hur ser du på bolaget och raset som pågår just nu ? Mvh Henrik

finansmamman sa...

Hej,
Till Emil,
Just nu är jag nöjd med två Sverigefonder, samtidigt som jag är med globalt.

Till Fru Minimalist,
Ja, det är inte lätt att veta om tajmingen är rätt, men det är nog riktigt att ge Skagen Global lite tid med ny förvaltare.

Till Henrik,
Jag behåller Etrion, ser det som en längre investering då bolaget håller på att byggas upp.

Anonym sa...

Jag gjorde tidigare pss som Du och valde fonder i PPM systemet. men nu har jag gått över till PPM soffan. Upp 27% i år och upp 35% förra året. Mindre arbete och högre avkastning. Kan det bli bättre?
Mvh Krusse

finansmamman sa...

Ja, den nya Soffan har varit ett bra alternativ hittills. Grattis!