9 juni 2009

Alternativa investeringar, bra eller dåligt?

Skolavslutning närmar sig med stormsteg och det är mindre än två veckor kvar till midsommar, det är snart dags att packa och flytta ut till sommarstugan.

Med bredband i stugan går det ju lika bra att sköta börsen därifrån. Men först är det en hel del praktiska saker att ordna och som vanligt har jag sparat det mesta till sista minuten, nu är det bråttom.

Efter finanskrisens framfart höjs det nu flera röster för att vi ska diversifiera våra placeringar och inte enbart förlita oss på att aktier ger bäst avkastning genom åren, utan även titta närmare på andra tillgångar att placera våra pengar i.

Det kan vara råvaror, hedgefonder, valutor, obligationer, fastigheter med mera. Nu kan man till exempel bli delägare i vindkraftverk och hyreshus. Det finns mycket att välja på och det är inte helt lätt att sätta sig in i alla alternativa investeringar som finns, vad är bra och vad är dåligt, här gäller det att se upp.

Själv håller jag mig till aktier med bra riskspridning och som komplement lite handel med råvaror, open end certifikat är lätta att handla med. Det är heller inte helt fel att vara likvid då bra köptillfällen kan upppstå.

Det jag tänker titta närmare på är tillväxtmarknaderna, men då har jag inte tänkt en vanlig fond utan en börshandlad fond, en ETF. Än så länge är utbudet magert i Sverige, men de är populära utomlands så jag räknar med att utbudet ökar här hemma. Tills dess får man leta bland de utländska fonderna.

West Siberian har nu bytt namn till Alliance Oil Company och den omvända spliten är genomförd, slutkurs igår 107,50 kr, lite nya siffror att hålla i huvudet.

3 kommentarer:

bloggspejaren sa...

Ni har väl upptäckt Bloggspejaren?

Forex Trading sa...

Håller med, aldrig fel att vara lite likvid.

För den riskvillige är annars valutahandel det mest lockande. Du kan belåna upp till 200 ggr insatt kapital och riskerar aldrig mer än du satsat. Finns konton att få från några 100 usd.

Råvaror kan vara intressant också, men där tror jag på nergång - inte minst för oljan. (i alla fall på 3-6 mån sikt)

finansmamman sa...

Till Forex: valutahandel är inget jag provat på men det kanske kan vara intressant i framtiden.