18 november 2009

Äntligen förenklas aktiebeskattningen

Regeringen har ställt sig positiv till att förenkla för aktie-och fondsparare och nu tycks det äntligen bli verklighet. Man jobbar på ett förslag till nya regler som man hoppas få ut på remiss innan nyår.

Tanken är att man som sparare ska kunna handla aktier och fonder utan att behöva betala skatt vid varje reavinstförsäljning, istället betalas en årlig schablonskatt. Man slipper alltså alla mer eller mindre krångliga uträkningar till deklarationen.

Schablonskatten ska precis som i en kapitalförsäkring betalas oavsett om börsen går upp eller ned. Man kommer heller inte att kunna kvitta vinster med förluster.

Förslaget påminner mycket om en kapitalförsäkring, en skillnad är dock att det är spararen som står som ägare till sina värdepapper.

Det här låter bra och det ska bli intressant att se förslaget i sin helhet. Kanske får dessa förenklingar fler att börja spara i aktier.

Så lite kort om min investering i Alfa Laval. Den aktien har jag haft en längre tid och byggt på innehavet med jämna mellanrum. Det har hittills varit en mycket bra investering.

Alfa Laval har många ben att stå på, man är världsledande inom separering, flödeshantering och värmeväxling. Områden som energi, miljö och livsmedel är alla intressanta områden som ligger helt rätt i tiden. Bolaget har också stort fokus på tillväxtmarknader.

För mig framstår Alfa Laval som ett högkvalitativt bolag med bra ledning. Idag får aktien höjd riktkurs av JP Morgan till 107 kronor.

Alfa Laval ingår i min långsiktiga portfölj.

5 kommentarer:

Karin sa...

Jag hittade din blogg idag, och har läst en hel massa här. Suveränt upplagt och jätte kul läsning !!!!
Jag är tagen, tusen tack för att du lägger ut allt detta.
Verkligen inte torrt, som någon skrev !!! Inte för mig i varje fall. Snarast väldigt klokt !!!
Och jätte kul med en till aktiv kvinna i detta mansdominerade sammanhang. Jag kommer ofta att kolla din blogg och dina tankar framöver.

Unknown sa...

Kul att vi blir alltfler kvinnor som intresserar oss för aktier. Kom gärna med kloka råd. Jag lyssnar.
Kerstin

finansmamman sa...

Hej Karin och Kerstin,

Tack för era positiva kommentarer.
Vad roligt att det finns fler kvinnor att utbyta tankar och synpunkter med inom ekonomi och aktiehandel.

Karin sa...

Hej igen, har tänkt kring vad jag har att "rekommendera"?? Jag gillar web-cast sändningarna man hittar på Redeyes hemsida under analyser, från den 13 nov. Där olika bolag talar. Flera var väldigt bra och det är svårt att lyfta fram någon speciell men.... Formpipe,Axis,Dibs,Neti,HiQ.... är alla intressanta att lyssna på och redeyes moderatorer, väldigt bra. Slutdebatten var också jätte bra men kan inte hitta någon länk till den längre.... hm... men värd att leta efter, tycker jag. Det var med Björn Davegårdh, Tangents förvaltare och en till som jag inte kände igen.
Karin ;-)

finansmamman sa...

Hej Karin,
Tack för tipsen, Formpipe har jag också under lupp.