19 november 2009

Föredömlig information från Haldex

Jag har fått brev från Haldex där man informerar om den kommande nyemissionen. I brevet står att läsa om bakgrunden till nyemissionen, villkoren och viktiga datum att hålla rätt på.

Med fet stil talar man också om att teckningsrätterna förväntas att få ett ekonomiskt värde, därför ska man agera, antingen använda sig av teckningsrätterna och teckna nya aktier eller sälja teckningsrätterna man inte använder.

Det framgår också att det finns möjlighet att teckna sig för fler aktier än det antal som teckningsrätterna ger rätt till, men då sker tilldelning endast om emissionen inte blir fulltecknad.

Det har ju varit en hel del påstötningar om att förbättra informationen till aktieägarna och en del bolag tycks ha tagit till sig önskemålen.

Jag uppskattar att Haldex gjort sig besväret att skicka denna information till sina aktieägare och hoppas att fler bolag tar efter. Brevet är mycket informativt, lämnar ett positivt intryck och rätar ut alla frågetecken runt emissionen. Mycket bra!

Igår var jag och såg på några tennismatcher av hög klass. Dottern var linjedomare vid några matcher och nu fick hon själv uppleva hur svårt det kan vara att döma rätt när det går snabbt.
Det kan vara bra för henne att ha med i bagaget när hon själv i helgen ska spela en seriematch.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej,

jag följer dagligen din blogg -du låter så trovärdig och därför undrar jag vilka aktier du skulle köpa IDAG om du enbart skulle köpa ca3-4 stycken,med ett sparande på ca 2-10 års sikt? Undrar också om du använder teknisk analys av aktier? Jag försöker gå över från dyra fonder till aktier och försöker hitta en stabilt bas med bra avkastning. Har så smått börjat satsa på de områden jag förstår mig på InvestorB, Latour. H&M, AZ,har EricssonB sen tidigare. Vill köpa RatosB men väntar på bättre läge

Mvh
Herta

finansmamman sa...

Hej Herta,
Ja, nu är jag ingen rådgivare utan skriver ner mina tankar om egna investeringar i bloggen. Jag vill därför inte ge persoliga råd, jag hoppas du förstår mig.

Jag håller med dig om att det är viktigt att man satsar på de områden man förstår.

Jag brukar även titta på teknisk analys innan jag beslutar om köp av en aktie men den är inget som är avgörande.