12 november 2009

Fortsättning på råvarucertifikat

Ja, igår blev det inte så mycket börs för mig, istället fortsatte jakten på influensavaccin. Strax efter lunch kom nästa vaccinleverans och det var bara att snabbt som ögat kasta sig i bilen och ställa sig i kö.

En provisorisk vaccinationsplats hade ordnats på en villatomt, där fick vi sen stå under ett stort partytält medan regnet strilade ner och vänta på vår tur. Allt som allt tog det cirka två timmar. Men nu så, är vi vaccinerade hela familjen och det känns skönt.

Visserligen i senaste laget, jag hörde nu att svininfluensan florerar i skolan. Inga som helst biverkningar av sprutan kan jag meddela, annat än lite ömhet i armen.

När det gäller råvaror finns det andra certifikat än de Open End certifikat som jag skrivit om tidigare. Open End ges ut av RBS Bank men även Handelsbanken har en rad råvarucertifikat.

Hos SHB kan man köpa certifikat med eller utan hävstång, och spekulera i upp och nedgång. Man kan också handla råvaror med hävstång hos RBS men då får man köpa en Mini Future istället, inga certifikat finns med hävstång.

Själv har jag köpt "vanliga" certifikat utan hävstång. Jag har heller inte valutasäkrat certifikaten som man kan göra hos RBS mot en avgift.

Råvaror går inte i konkurs som ett råvarubolag kan göra, men den som ger ut råvarucertifikaten kan gå i konkurs och då riskerar man att bli utan pengar.

Men det känns inte som Handelbanken är nära konkurs och RBS ägs till 80 procent av brittiska staten så i dagsläget känns det också tryggt. Men som sagt det finns väl aldrig några placeringar som är helt riskfria.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Hej, tack för en bra blogg!

jag skulle gärna vilja veta vad som får dig att tro att Ericsson kommer att gå bra framöver? har själv EricssonB och funderar över dess framtid.

Mvh
Herta

Magnus från Dollarkursen.com sa...

Jag ser att du hare Bure Equity. Någon kommentar ang. deras förslagna extra utdelning i januari?

finansmamman sa...

Till Herta,
Hej, när det gäller Ericsson så tror jag på sektorn som helhet, de verkar i en branch under ständig utveckling. När konjunkturen väl vänder tror jag att Ericsson kan visa god tillväxt. På lite längre sikt så kommer även marknaderna i utvecklingsländerna att växa kraftigt.

Till Magnus,
Hej, jag tycker det är bra med en extrautdelning men det är möjligt att bolaget skulle behöva behålla pengarna i verksamheten, det har jag ännu inte studerat.