20 november 2009

Ökar innehavet i Bure

Endast tre timmar sol i november, inte konstigt om man känner sig lite trött emellanåt. Det är sådana här dagar som jag kan sakna flyget, för där ovan molnen finns ju solen.

Men nu har jag bokat en resa åt familjen till värmen och där räknar vi försås med att se solen också. Så nu har vi alla något att se framemot.

På tal om nyemissioner har Björn Wilke på Di i dagens tidning gjort en bra sammanställning av de emissioner som är aktuella just nu. Här går man igenom vilka bolag som behöver pengar för expansion, uppstädning eller för att helt enkelt överleva.

Det man vill sätta fingret på är att man bör göra sin egen riskanalys inför en nyemission precis som man gör inför ett nytt aktieköp. Risker man pekar på är till exempel lönsamhet, dålig likviditet och stor utspädning.

En bra fråga att ställa sig själv är också om man kan tänka sig att köpa fler aktier i bolaget även om det inte hade gjort en nyemission. Haldex, LinkMed och Midelfart Sonesson bedöms som minst riskfyllda av Di.

En liten rekyl på börsen igår, säkert en del vinsthemtagningar. Själv köpte jag fler Bureaktier till portföljen. Bure tycker jag är ett spännande bolag som det händer mycket runt, nu senast den planerade fusionen med Skanditek. Den utlovade extrautdelningen är också lockande.

Nu blir det inte mer börs för mig idag, istället blir det tennishallen där en stor ungdomsturnering börjar i eftermiddag. Jag ska vara funktionär och idag innebär det att jag ska försöka se till att tidsschemat hålls och att matcherna flyter på som de ska. Det ska bli kul.

Trevlig Helg!

4 kommentarer:

Karin sa...

Hittade också nu på morgonen en tänkvärd artikel på tal om risk, om än rätt mörk.
http://www.dagensps.se/artiklar/2009/11/20/44236823/index.xml?referred_from=/nyhetsbrev/ps-morgon-kvall/2009/11/20/43075531/index.xml

Riskminimeraren sa...

Visst, Bure är ett intressant bolag. Själv har jag under våren köpt in mig lite i Skanditek på bra nivåer, så jag blir väl snart ägare till Bure.

Som mitt namn antyder gillar jag inte risker. Och jag är kluven till Bure. Det finns betydande politiska risker i deras utbildningssatsning. Det är inte många av världens utvecklade länder som har ett så liberal skolpolitik i ägarfrågor som Sverige - om ens någon. I USA går t ex fortfarande ca 90% av deras gymnasieelever i en skattefinansierad skola närmast föräldrarnas bostaort.

Jag är inte säker på att vinstdrivande skolor kommer att få en lysande framtid. Många stater inom EU är minst sagt skeptiska. Visst kan denna stora del av Bure fortsätta att växa i Skandinavien. Men sen tror jag att det blir svårare. Av politiska skäl.

Samtidigt förstår jag också varför Investor, Bure, Traction etc har genomfört investerinagr i denna sektor. Det kan ju också vara så att liberaliseringen i delar av Norden bara är en början. Då kan dessa utbildningsbolag vara våra kommande multinationella jättar senare i detta århundrade.

finansmamman sa...

Hej Karin,
Tack för länken, jag ska titta in där.

finansmamman sa...

Till Riskminimeraren,
Hej, jag tror inte du behöver vara så orolig över utbildningssatsningen, den kommer att utgöra en mindre del efter fusionen.