13 november 2009

Funderar på Melker Schörling

Idag rapporterar investmentbolaget Melker Schörling, MSAB. Som så många andra bolag har man haft det motigt under krisen men kan idag uppvisa en miljardvinst. Bolaget redovisar ett resultat efter skatt på 1 975 miljoner kronor för det tredje kvartalet, att jämföra med fjolårets siffra -3 416 miljoner kronor.

MSAB har sina största innehav i bland annat Hexagon, Assa Abloy, Niscaya, Hexpol, Loomis och Aarhus Karlshamn. Störst innehav har man i Hexagon.

MSAB ser positivt på framtiden. Man har en stark balansräkning och det gör att man inte är främmande för att göra nya företagsförvärv, först och främst inom portföljbolagen men man kan även tänka sig att ta in ett nytt företag att utveckla.

För den som är intresserad av investmentbolag kan MSAB vara ett bra alternativ. Nu har visserligen kursen skjutit iväg en hel del på sistone men man får se placeringen på lite längre sikt, och då menar jag flera år. Själv har jag inte MSAB men funderar på köp.

Nästa vecka ska jag plocka fram mina avräkningsnotor och titta över hur jag kan kvitta vinster och förluster inför årsskiftet. Det är bäst att börja i tid, det brukar vara fullt upp med annat i december och helst vill jag slippa bli sittande i mellandagarna och göra affärer.

Trevlig Helg!

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du som är från Uppsala, har du tittat på Orexo?

Björn sa...

Jag håller med dig, MSAB på lite längre sikt ser jag med som ett intressant köp. Helt klart ett bolag att hålla utkik på.

Anonym sa...

Avräkningsnoter? Du har tydligen inte KF. Får man fråga varför?

finansmamman sa...

Till Anonym 1,
Ja, det är ett intressant bolag som jag studerar närmare just nu, återkommer.

Anonym 2,
Hej,
Man kan ju ha både en vanlig depå och en kapitalförsäkring.

Jag vill gärna kunna kvitta vinster och förluster, alla produkter går heller inte att handla i en KF.

Gamla aktieinnehav går inte att plocka in rakt av i en KF utan måste säljas för att sen köpas tillbaka i en KF, och då utlöses en reavinstskatt.
Där är några av anledningarna.

Anonym sa...

Hej!
Om Du är medlem i Avanza har Du möjligheten att köpa deras K4 för max. 99:-/år. Där är varje affär specad och det är bara att kontrollera att det är rätt.
Skitenkelt och billigt, om man får säga så till en dam.
Hälsningar
Sven Palm

finansmamman sa...

Hej Sven,
Ja, det spar otroligt mycket tid att få en ifylld K4.