30 november 2009

På möte med Aktietorget

För en tid sen var jag på ett möte med Aktietorget. Det brukar vara trevliga och lärorika arrangemang med informell stämning. Tre, fyra bolag presenteras och här får man möjlighet att direkt ställa frågor till ledningen.

Det bolag jag fann intressant den här gången var Micropos Medical vars vd presenterade bolaget. Just nu genomför man en nyemission, och aktien ska därefter börja handlas på Aktietorget i december.

Bolaget grundades 2003 av fyra framstående onkologer som sett behovet av en förbättrad strålbehandling genom en exaktare strålningspositioneringen. Huvudprodukten Ray Pilot är en strållots för cancerbehandling och då i första hand prostatacancer.

Micropos precisionsbehandling fungerar ungefär som en gps, med hjälp av systemet minskar man strålningsområdet som i sin tur leder till färre biverkningar, strålningsdosen kan ökas och behandlingstiden kortas.

Ray Pilot har erhållit CE-märkning och förväntas erhålla ett godkännande från FDA nästa år. Planerna är att börja med behandling av patienter på referenskliniker i slutet av detta år för att sedan starta föräljningen under första halvåret 2010.

Enligt vd Tomas Gustafsson är intresset stort för produkten både i Sverige och utomlands. Marknaden är stor då produkten kan komplettera befintliga strålningssystem men även ingå i nyinstallationer.

Tanken är också att så småningom kunna använda tekniken inom andra cancerområden.

Ja, det här låter mycket intressant men om det är rätt att gå in i dagsläget är svårt att avgöra. Risken är stor med små bolag, och det är inte alltid det går som planerat. Men detta låter klart intressant.

Jag kommer ändå inte att att gå in i bolaget just nu, men jag kommer att följa Micropos. Nyemissionen avslutas idag och för den som är intresserad finns mycket material om bolaget på Aktietorget.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Min erfarenhet efter att ha sparat i aktier över 30 år.Är att man skall vara oerhört försiktig med att köpa aktier på småbolagslistorna.Informationen som är tillgänglig för folk utanför bolagena,brukar vara otillräklig.Man kan köpa ett fåtal aktier så att man kommer ihåg att följa bolaget.Om det sedan utvecklas väl kan man öka antalet.

J sa...

Hmm, det är ju en sak vad vd och ledning säger om FDA-godkännanden och marknadsmottagande, men siffror ljuger inte.

finansmamman sa...

Till Anonym,
Jag håller med dig om att man bör vara försiktig med att köpa aktier på småbolagslistorna, men det kan också finnas möjligheter.

finansmamman sa...

Till J,
Än finns naturligtvis inga siffor att studera men produkten är intressant.

Signs sa...

Bolaget är intressant men värderas till 100M vilket känns lite högt för mig. Ska följa det, men avvaktar..

Visst finns det risker med smålistorna men det blir ofta en onyanserad diskussion om dessa listor. De flesta utgår från att risken rakt igenom är mkt hög. Jag vill hävda att några av de säkraste placeringarna jag har gjort det senaste året har gjorts i småbolag på Aktietorget och First North. Det finns doldisar som är rena utdelningsmaskinerna och det finns andra bolag som handlas på extremt låga rörelsemultiplar för 2010. I dagsläget ser jag det som större risk att investera i många av bolaget på Large Cap. Ett vanligt argument som många har är den dåliga likviditeten vilket ger hög risk - jag tycker inte heller det är ngt större problem. För en privatinvesterare som kanske högst investerar ett par miljoner per aktie så äger man ju ofta inga större andelar av bolagen och dålig likviditet blir ju bara ett problem om man analyserat dåligt och prickat fel och snabbt måste ut. I den aktie jag har mitt största innehav på Aktietorget är likviditeten oftast usel, men jag är helt obrydd - den ger bra utdelning årligen samtidigt som vinst per aktie ständigt växer och jag kommer att ha den i 5-10 år till. Fast då är den inte kvar på smålistorna så klart..

finansmamman sa...

Signs,
Tack för dina synpunkter.