11 november 2009

På jakt efter influensavaccin

Vi har varit på jakt efter influensavaccin nu på morgonen, men eftersom folk börjat köa redan i gryningen, så tidigt som klockan fem så var vaccinet redan slut. Det var bara att vända hemåt igen och invänta nästa vaccinleverans. Nog hade man kunnat önska sig en bättre organisation av vaccineringen.

Tillbaka till råvarorna. Det är lite enklare med metaller och olja, där är man inte beroende av väderfaktorn utan mera av konjunkturen. Det går heller inte lika snabbt att ställa om produktionen, det tar till exempel längre tid att starta upp en ny gruva än att ställa om en spannmålsodling.

Jag köper koppar till min råvaruportfölj (som jag så sakta håller på att bygga upp). Koppar används bland annat i elkablar och här finns en stor efterfrågan från tillväxtländerna framförallt Kina. Det lär vara en hel del kablar som ska dras där under många år så priset borde kunna nå högre nivåer.

Guldpriset noterar all-time-high nästan varje dag och alla kännare verkar tro att priset fortsätter uppåt. Guld anses som en bra investering i oroliga tider, då dollarn är svag och det finns ett hot om kommande hög inflation. Själv avstår jag att investera i guld just nu.

Så hittills har det blivit köp i vete- och kopparcertifikat, så kallade Open End Certifikat som går att handla med över en vanlig depå. Hur länge jag behåller placeringarna får prisutvecklingen avgöra, men tanken är att vara långsiktig.

12 kommentarer:

Anonym sa...

Var hittar du dessa open end certifikat, har försökt hitta dem på avanza men finner dem ej? Tack för en intressant blogg.

Anonym sa...

Sorry att jag tjatar Finansmamman, men om du ska sitta på råvarucertifikaten långsiktigt är det mycket bättre att köpa ett certifikat som är total return. Exempelvis, om räntan om två år är 4 % så får du exakt 3,75 % mindre avkastning per år (emittenten har en marginal på 0,25%) jfr med de certifikat som konkurrerar med OEC. Den enda anledningen att köpa dessa certifikat är om man vill ha dem valutasäkrade men i långa loppet förlorar du väldigt mycket på valutasäkringen och att man ska tjäna mer på valutasäkringen än vad man förlorar på att OEC inte ä total return är högst osannolikt. Tack för en intressant blogg. Får man fråga vad det är för tidsperiod som du har i ditt diagram där du jfr din avkastning med börsen?

Anonym sa...

Bra och intressant blogg. Plus kul läsa intervjun med dig, en positiv förebild!

Till min fråga: hur sätter jag igång och handlar med certifikat? Har för närvarande endast enkla depån hos SEB, kanske behöver öppna något mer.

Är lite av en nybörjare på allt utom enklare aktie- och fondhandel. Funderar lite över vad som kan vara vettiga strategier när det gäller konton, depåer och eventuella kapitalförsäkringar. Något du vill dela med dig av? Hur du började? Kanske för privat? Oavsett, tack för informativ blogg! Hälsningar S

Anonym sa...

Köp bull koppar hos handelsbanken

Anonym sa...

Anonym 1: minis hittar man på avanza under warranter.

J sa...

Anonym1: Lyssna inte på han här ovan. Open end certifikat hittar du på avanza under Spara & Placera --> Certifikat --> Utfärdare: ABN AMRO Bank NV --> Visa

finansmamman sa...

Till anonym 1,
Hej, du hittar certifikaten hos Avanza under fliken "spara&placera", vidare till fliken "certifikat", vidare utfärdare Abn Amro. Där får du upp alla open end certifikat, börskod OEC eller OEV. OEV står för valutasäkrade certifikat men då utgår en avgift.

finansmamman sa...

Till Anonym 2,
Vad bra att du tjatar och får mig och andra att jämföra de olika cetifikatens för- och nackdelar. Kanske blir det Handelsbanken vid nästa köp.
Tidperioden i diagrammet är från årsskiftet.

Anonym sa...

Eftersom SEB inte har egna certifikat har de inte öppnat upp möjligheten för deras kunder att handla certifikat. Ring SEB och klaga

finansmamman sa...

Till anonym 3,
Hej, ja du behöver utöka din depå hos SEB eller öppna en depå hos en annan nätmäklare/bank för att kunna handla med certifikat.

Jämför priser på courtage och depåavgift, det kan skilja en hel del. Själv använder jag mig av flera olika mäklare.

Du kan också handla i en kapitalförsäkring och där gäller samma sak, att jämföra priser. Oftast är nätmäklarna billigare.

Kapitalförsäkringens fördelar är att du inte betalar vinstskatt, ingen skatt på utdelningar, ingen deklaration utan istället betalar en årlig avkastningsskatt oavsett hur börsen går. Nackdel om börsen går ned.

I en vanlig depå kan du kvitta vinster och förluster, det går inte i en kapitalförsäkring.

Hoppas du fått några svar på dina funderingar.

Anonym sa...

Det är väl riskgrupper som vaccineras nu och vi friska i början av december.
Att de redan hunnit vaccinera 2 milj svenskar tycker jag är fantastiskt!

Anonym sa...

Tack för tipsen! Tänkte nog det, får ta steget fullt ut, öppna lite olika alternativa konton depåer.
Jo, jag har lite koll på det där med avdrag osv, men lite osäker på omfattningen på mina investeringar, hur mycket jag ska satsa långsiktigt, hur mycket jag ska göra "riskprojekt" med osv. Det har ju varit ett fördelaktigt år att börja om man säger så; vill inte "leka bort" vinsterna. Mycket matnyttigt jag läst i bloggar som din! Målet är viss ekonomisk frihet/trygghet för min lilla familj! Hälsningar S/"anonym 3"