20 september 2014

Mycket kretsar runt Zalando och Alibaba

I veckan besökte jag Kinneviks kapitalmarknadsdag som gick av stapeln på Grand Hotel i Stockholm. Jag hade inte hört Kinneviks nya vd Lorenzo Grabau tala tidigare, han gav ett gott intryck.

Intressant också att lyssna till  några av Kinneviks mindre bolag, annars kretsar ju det mesta runt Zalando och Rocket.

En av grundarna till Zalando var på plats och berättade om bolagets start och snabba tillväxt. Det som skiljer Zalando mot övriga e-handelsbolag är bredden, här finns globala varumärken, men även lokala till exempel Naf-Naf i Frankrike, det finns snabbt mode och Zalando satsar även på egna varumärken.

Bolaget stannar i Europa där tillväxtmöjligheterna fortfarande betraktas som stora. Det finns också mycket som kan finslipas för att höja försäljningen. Det är utmanande med alla olika betalningssystem i länderna, i Italien ökade försäljning när kontantbetalning erbjöds och i Belgien steg försäljningen kraftigt när kunderna fick möjlighet att betala mot faktura.

Zalando började med skoförsäljning i Tyskland, där har bolaget nu 4 procent av skomarknaden. Det skulle naturligtvis vara en dröm att uppnå liknande siffror för klädmarknaden i Europa, just nu har Zalando 0,5 procent av sko-och modemarknaden i Europa.

Värdet på bolaget skulle då uppgå till runt 17 miljarder euro, enligt grundaren Robert Gentz.  Ett mål att arbeta mot. Men oavsett hur stora marknadsandelar Zalando tar gäller det att visa resultat, något som flera e-handelbolag har svårt att göra. Värderingen av bolagen måste så småningom fyllas upp.

Oj, oj, vilken rusning det blev till Alibabaaktien när det väl noterades, upp 38 procent från introduktionskursen. Fantastiskt att ett bolag kan nå så hög värdering med tanke på hur svårgenomlyst det är. Men potentialen är stor och bolaget är ett av få onlinebolag som visar vinst.

Jag avvaktar tills kursen stabiliserat sig, förhoppningsvis kommer en del vinsthemtagningar att pressa ned kursen, men det är långt ifrån säkert.

I nästa inlägg ska jag återkomma till Kinnevik.

Trevlig Helg!

2 kommentarer:

petrusko sa...

Ja, Alibaba är tokhajpat medn Zalando hajpas rejält också, inte minst av bolagets egen VD.

Jag är skeptisk och håller mig till mer tråkiga aktier som genererar vinst och lämnar utdelning.

Mvh petrusko

finansmamman sa...

Hej,
Ja, tråkiga aktier är många gånger de som ger bäst avkastning.