4 november 2008

Blir det börsrally efter valet?

Det är lite lugnare på börsen nu, det ser riktigt bra ut och många menar att börsen kommer att ta ett glädjeskutt när valet i USA är över. Jag har därför köpt lite fler Xact Bull för 79,80 och hoppas på en kort affär.

Det lär komma bakslag på börsuppgången som vi nu ser, men det känns ändå lite mer hoppfullt än för några veckor sen. Lågkonjunkturen är här men den är ingen överraskning längre och borde rimligtvis vara intecknad i kurserna.


När det är trist på börsen kan man alltid se fram emot aktieutdelningarna som brukar ske fram på vårkanten. Jag har försökt bygga upp en portfölj med högavkastare och utdelningarna ser ut att bli bra även 2009, endast några av mina bolag har aviserat lägre utdelning. Många gånger är utdelningen överlägsen bankräntan, det kan man tänka på när man jagar bästa ränta.

En annan filosofi jag har är att köpa in sig i bolag man är kund hos t.ex. Telia. Vi har Telia bredband och mobilabonnemang, därför känns det extra bra när jag ser att Telia ligger i topp när det gäller nöjdast kunder, allt enligt den senaste undersökningen i tele och datakombranchen. Men nu vill dottern ha Comviq Kompis...

2 kommentarer:

tinajo sa...

Det är så roligt att läsa här (är lite dålig på att kommentera tyvärr) - för du känns så genuint duktig på det du gör.

Själv famlar jag i mörkret, men jag hoppas bli lite mer kunnig så småningom. :-)

finansmamman sa...

Hej!
Kul att du tittar in, jag är också lite dålig på att kommentera, ska försöka bättra mig.

Jag har gjort misstag också, men det är ju ofta så man lär sig.