10 november 2008

Tveksamma råd

På senare tid har jag blivit uppringd av flera förvaltare som vill ta sig an mina ppm-fonder. Det som förvånar mig mest är att många föreslår räntefonder, jag tycker man borde gå in i aktiefonder istället. Det är ju nu man kan köpa fonderna billigt och dessutom får man fler andelar, ett ypperligt läge. Pensionssparandet är långsiktigt för de flesta och aktiefonder brukar ge bättre avkastning över tiden.

Det kinesiska stimulanspaketet på hela 586 miljarder dollar satte fart på börserna i Asien. Paketet ska dämpa effekterna på finanskrisen och stärka tillväxten, man satsar på infrastruktur som är bra för ex. Volvo, Scania och Ericsson.

Idag kommer mycket att kretsa runt Carnegie, jag hoppas att föreslagen nyemission går i lås.

6 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg!

finansmamman sa...

Tack!

tinajo sa...

Vad händer nu för aktieägarna när det gäller Carnegie? Jag hänger inte riktigt med i svängarna.

finansmamman sa...

Det ska hållas en webbsänd(www.carnegie.se) presskonferens idag kl.10, där får vi troligen svar. Just nu går det inte att handla med aktien, den är börsstoppad tills vidare.

Anonym sa...

Hej, jag håller inte riktigt med att kinas krispaket ska sätta så stor fart att volvo och scania ska gå upp på det. Problemet (och det är ett jätte problem för volvo) är inte att det inte finns vägar etc i kina utan att deras kunder inte har pengar att köpa lastbilar. Det är penningmarknaden som måste komma igång så att bankerna kan få finansiering och därefter börja låna ut pengar.
Räntefonder, ja det kan vara ett bra alternativ tills marknaden vänder vilket jag inte tror att den gjort ännu... Kom tillbaka i typ Q2 2009 så kanske. Men det är bara min simpla åsikt.
/Sagan

finansmamman sa...

Hej!Jag tror inte heller att kurserna går upp nu, men paketet menar jag gynnar ex. Volvo och Scania.