11 november 2008

Äntligen nytt koncept för Hemtex

Äntligen händer något med Hemtex. Efter år med ständig rea som givit sämre resultat och tappade marknadsandelar byter man nu koncept. Det är information, inspiration och "rätt pris" som ska gälla. Hemtex har i det tidigare konceptet äventyrat sitt goda namn och jag tror det kommer att ta tid att bygga upp det igen. I och med att bolaget nu byter inriktning kan aktien ändå vara värd att följa framöver. Läs mina tidigare inlägg om Hemtex här.

Min senaste investering Global Health Partner kom med sin delårsrapport idag.
De totala intäkterna kvartal tre ökade med 53 % till 72,5 msek att jämföra med tidigare 47,4 miljoner. Resultatet efter skatt blev -19,7 msek, tidigare -10,1 miljoner. Man startar också ett samarbete med Södersjukhuset där man kommer att behandla patienter med rytmstörningar i hjärtat. Enligt vd råder det stor brist på behandlingskapacitet för dessa patienter i Skandinavien.
Framtidsutsikterna bedöms som goda men man varnar även för att finanskrisen kan dämpa expansionstakten om den blir långvarig.
Jag tror på aktien.

Carnegies presskonferens framkom inget nytt om hur det kommer att gå för aktieägarna.

3 kommentarer:

Anonym sa...

Var på Hemtex för några veckor sedan, där var det fortfarande halv pris på det mesta. Men förändring kommer kanske snart?

finansmamman sa...

Det tar nog lite tid att ändra konceptet, men förändring lär komma.

Anonym sa...

Hemtex värdering är mycket låg. Får man ordning på verksamheten kan detta bli en rikgit bra placering kan jag tro. man behöver bara få upp marginalerna lite så blir p/e tal och vinster ritkigt bra.