12 november 2008

Förstärkt immunförsvar?

För en tid sedan skrev jag om bioteknikbolagen BioGaia och Probi som sysslar med probiotisk forskning och utveckling. Jag har bolagen under bevakning, aktiekurserna har stått emot bra i den allmänna nedgången. Det gör att jag avvaktar lite med köp, jag tror inte man behöver ha så bråttom i dagsläget.
Probi har gjort en förkylningsstudie som visar på kortare förkylningsperioder och reducerade symptom. Nu söker ett annat bolag försökspersoner till en studie som ska visa om probiotika skyddar mot förkylningar och andra infektionssjukdomar, jag funderar på att anmäla mig. Det kan vara intressant att få följa en studie på nära håll.

Idag handlas Bure utan rätt till utdelning av Academedia, Bures aktiekurs backar ca 20 procent.

En av mina kryddor Getupdated rapporterar idag, ingen rolig läsning. Årets prognos håller inte och man lämnar heller inte någon ny. Resultatet efter skatt blev negativt -0,7 miljoner kronor, att jämföra med tidigare år 1,9 miljoner kronor.
Utvecklingen i världen bromsar upp tillväxten och nu aviserar man en riktad emission och ny ledning. Kursen backar 30 procent nu på morgonen. Kanske säljer jag den här kryddan, och utnyttjar förlustavdraget.

Inga kommentarer: