26 november 2008

Swedbank och Hemtex

Nu har nyemissionen i Swedbank klubbats igenom, de enda som var kritiska var Aktiespararna som ifrågasatte styrelsen och dess Baltikumsatsning.
Det här tål att tänka på, ska jag vara med eller inte på emissionen? Jag har en hel del bank- och finansaktier och har egentligen ingen lust att satsa mer pengar i den sektorn å andra sidan blir utdelningen högre på de nya preferensaktierna, synd att gå miste om den. Dessutom har preferensaktierna företrädesrätt vad gäller utdelning, så deltar man inte i nyemissionen kan man eventuellt bli utan, om jag förstått det hela rätt.
Två stamaktier ger rätt att teckna en preferensaktie till kurs 48 kr, prospekt kommer 2 december, det blir till att läsa noggrant innan jag bestämmer mig.

Hemtex kommer med en dålig rapport, kanske ändå inte så oväntat. Det som förvånar mig mest är, att man under den här starka heminredningstrenden som pågår, har lyckats med bedriften att hamna på minusresultat. Ska julförsäljningen räddas får man nog skynda sig, än syns ingen förändring ute i butikerna.

2 kommentarer:

minna sa...

Fast folk har minskat ner rejält på heminredning mm på sista tiden! Och mindre lär det bli i krisens tid.

finansmamman sa...

Ja, det blir nog svårt att vända resultatet nu.