21 november 2008

Tappa inte modet!

Igår var jag på besök i barnens skola, förvånansvärt lugnt, jag hade förberett mig på att miljön kunde vara stökig. Det är förstås svårt att bilda sig en uppfattning om skolan på några få timmar, men det jag såg var positivt, bra pedagogik och stämning.

Börsen går mot årslägsta och lågkonjunkturen är här på allvar, många är redan drabbade eller kommer att bli. Det påminner om 90-talet men inbromsningen är mycket snabbare den här gången. Många ser om sitt hus för att inte hamna i ekonomisk knipa, man tänker kanske två gånger innan dyra kapitalvaror inhandlas eller den efterlängtade resan bokas, det mesta skjuts på framtiden. Jag är tveksam till att julhandeln slår rekord i år.

Nu gäller det att inte tappa modet, att försöka ta sig igenom stormen så gott det går, för det kommer bättre tider även om ingen i dagsläget kan säga exakt när.

En som tycker sig se ljuset i tunneln är Volvos vd Leif Johansson, som enligt ett pressmeddelande hoppas kunna vända den nuvarande svåra situationen till en "produktiv tid".

Idag tror jag börsen går i sidled.

Inga kommentarer: