18 november 2008

Glöm inte kvitta vinster

I november brukar jag se över min aktieportfölj, eventuella vinster kan kvittas med förluster. Det är lika bra att göra det nu, i december brukar det vara fullt upp ändå och det är lätt att glömma bort. Trots ett dåligt börsår har jag en del vinster att kvitta och tänker i veckan sälja av en del aktier med förlust.

Efter lite räknande fram och tillbaka har jag kommit fram till att inte utnyttja inlösenerbjudandet från Öresund. Jag behåller mina aktier och säljer istället teckningsrätterna som står runt 3 kr idag, så helt lottlös blir man alltså ändå inte. Jag har alla aktierna kvar som det förhoppningsvis ska bli utdelning på också. Man måste förstås tro på aktien annars är det kanske bättre att anta erbjudandet.

Idag är det mest elände, börsen backar, nya varsel läggs och finansminister Borg varnar för recession.
En liten ljuspunkt i allt mörker: det snöar idag!

Inga kommentarer: