31 maj 2013

På paneldebatt med CNN:s affärsreporter

Tv-kanalen CNN:s ekonomireporter Richard Quest har varit på besök i Stockholm. Jag var och lyssnade till en paneldebatt på Stockholms Handelshögskola på temat "EU at a turning point" där Richard Quest var moderator, i panelen satt företagsledare från Sandvik, Swedish Match och Klarna.

Företagsledarna gav sin syn på hur de ser på situationen i EU, men även publiken engagerades av Richard Quest som gick runt och ställde frågor.

Många synpunkter kom fram, bland annat föredrog Sandviks vd ett djupare samarbete inom EU istället för att gå mot en upplösning. Flera trodde också att Sverige kommer att införa euro i framtiden.

Richard Quests ekonomishow kan man se varje vardagkväll på "Quest Means Business" på kanalen CNN. Jag brukar mest titta på programmet under mina utlandsresor, men det händer att jag tittar även här hemma, igår kom det fram att EU går mot en gemensam samtalstaxa när det gäller mobilsamtal. Programmet ger en lite annan vinkling och har mer djuplodade reportage än svensk media.

Jag har fått brev från Ratos angående erbjudandet om preferensaktier. Prospekt och anmälningssedel finns finns på bolagets hemsida och lägsta antalet att teckna sig för är 10 preferensaktier. Det är ganska kort om betänketid, till 12 juni.

Det verkar som det går mot en lösning för Northland Resources, men kommer vd att få sitta kvar? Förtroendet lär vara i botten.

Hittills har mitt köp i Dannemora varit rätt, efter ett rejält tapp tickar aktien sakta uppåt igen. Jag behåller aktien tills vidare.

Nästa vecka tar dottern studenten, det ska bli roligt. Jag kommer knappast ha tid för börsen då, det är mycket som ska ordnas och sen har vi det vanliga problemet, ska vi sitta inne eller ute?

Trevlig Helg!

Inga kommentarer: