24 oktober 2014

Äntligen en liten revansch för Volvo

Rapporterna fortsätter strömma in, igår kom de nästan i skymundan för budgetpropositionen. Men vilken kaosartad promenad till riksdagshuset för att lämna budgeten, det såg inte alls trevligt ut. Det är kanske dags att lämna över budgeten under lugnare former framöver.

Mycket i budgeten var redan känt och har stötts och blötts, det kom också fram att vi kan vänta fler höjda skatter i framtiden, inget oväntat i och för sig.

Med den svartmålning finansministern gjort av Sveriges ekonomi, gissar jag att de skattehöjningarna blir betydligt mer kännbara än dagens presenterade skattehöjningar.

Under året har det hackats väldigt mycket på Volvo och dess ledning. Därför måste det kännas väldigt skönt för vd Olof Persson att få presentera en rapport som slår förväntningarna, både resultat och orderingång var bättre än väntat.

Det visar också att pågående åtgärdspaket börjar verka. Idag tar aktien revansch och stiger cirka 10 procent, Industrivärden som är storägare följer också med upp. Jag behåller både Volvo och Industrivärden i portföljen och tror på framtida lyft i aktiekurserna.

Avanza sänker courtaget till 1 krona för den som vill handla mindre aktieposter. Bra för den som vill komplettera och kanske jämna till en aktiepost, men även för den som vill spara med ett mindre belopp i aktier. Nu slipper courtaget äta upp en liten investering. Det låga priset gäller på order upp till 400 kronor, därefter ett rörligt courtage på 0,25 procent.

Fredag igen, jag har just varit och handlat middagsmaten. Idag blir det lammgryta, det passar bra i höstvädret. Imorgon blir det fest, min kära svägerska fyller jämnt och jag ser fram emot att få fira henne. Ja, så ser helgen ut, på söndag är vi förmodligen ganska trötta.

Trevlig helg!

3 kommentarer:

petrusko sa...

En händelserik dag och vecka. Volvos rapport var riktigt stark och gjorde mig och andra ägare av Industrivärden glada =)

Avanzas sänkning av lägsta courtage till 1 kr var en riktig bomb. Glädjande för många nuvarande och blivande aktiesparare där ute. Det ger betydligt fler tillgång att spara direkt i aktier.

Mvh petrusko

Emnitec sa...

Sänkningen av courtage var som handen i handsken för mig som precis börjar titta på aktier och inte kommer gå in stort i början för att lära mig, lysande!

Trevlig blogg, den är en av de som jag lär mig av nu!

finansmamman sa...

Hej,
Till Petrusko,
Ja, sänkningen av courtaget ger säkert fler aktiesparare, det öppnar möjligheter.

Till Emnitec,
Perfekt för nybörjare som kan prova och lära sig aktiehandel till ett lågt courtage.