5 maj 2009

Handel med olja

Igår nådde börsen årshögsta och har nu gått upp 19 procent sen årsskiftet. Jag har svårt att tänka mig att börsen fortsätter uppåt i den här takten, men just nu verkar all oro vara som bortblåst och det är möjligt att rallyt fortsätter ett tag till.

Själv tycker jag det känns som det finns en risk för bakslag. Orosmomentet den här veckan är resultatet av de "stresstester" som utförts på de amerikanska bankerna. Det ska bli intressant att se hur resultatet tas emot på torsdag.

Från Q-Meds bolagsstämma rapporterar Unt att bolaget ska satsa på ett helt nytt koncept. Inom en femårsperiod ska man vara heltäckande vad gäller skönhetsprodukter och dessa ska säljas i egna butiker.

Tanken är att nå fler kunder genom att rikta sig direkt till konsumenten. Nu ska alltså nya produkter tas fram, allt från krämer till hårvård.

Om konceptet blir framgångsrikt eller inte återstår att se, men helt klart är att man ger sig in på ett område där konkurrensen redan är mycket stor.
Första butiken ska öppnas i Stockholm senare i år.

Jag har sålt mitt oljecertifikat med en liten vinst. De pengarna tänker jag sätta i Handelbankens nya oljecertifikat med hävstång, kanske inte idag, men när jag tycker tillfället är lämpligt.

Inga kommentarer: